Analysföretaget Equaterra har frågat ekonomi- och itchefer på över 200 företag i Norden om vad de tycker om deras outsourcingleverantörer.

Överst på listan över de företag som kunderna är mest nöjda med ligger Tieto, med 72 procents kundnöjdhet.

– Största överaskningen är att Tieto ligger så bra till. Det är framförallt kunderna i Finland man har jobbat mycket med, säger Carl-Henrik Hallström, vd på Equaterra.

Det är en rejäl uppryckning som Tieto har gjort. Förra året var kundnöjdheten 57 procent.

I botten hamnar IBM med 51 procent. Det är en försämring från förra årets 59 procent. 2007 låg kundnöjdheten för IBM på 53 procent.

– Jag är lite förvånad över att IBM backar ytterligare, med den information de har fått från tidigare år, säger Carl-Henrik Hallström.

I listningen över bästa outsourcingleverantörerna har Equaterra valt att slå ihop de indiska leverantörerna. När detta görs så hamnar de gemensamt i topp på listan. Enligt Carl-Henrik Hallström är det en trend som sedan flera år tillbaka har setts i Europa.

– Sverige blivit som övriga Europa att de indiska leverantörerna toppar listan, säger han.

Han menar att framgången för de indiska företagen beror på att kunderna helt enkelt är nöjda med dem.

– Företagen har märkt att det blir alltid bra leveranser. De har stora resurser och välutbildad och kompetent personal, säger Carl-Henrik Hallström.

Bästa outsourcinleverantörerna

Indiska tjänsteleverantörer 75 procent
Tieto 72 procent
Capgemini 71 procent
Volvo IT 69 procent
Telia Sonera 69 procent
Logica 69 procent
Fujitsu Services 69 procent
Accenture 69 procent
EDB 64 procent
ErgoGroup 61 procent
Telenor 60 procent
HP/EDS 59 procent
TDC Dotcom 56 procent
CSC 56 procent
IBM 51 procent

Undersökningen genomfördes under första kvartalet 2009.