Tyke Pålsson, ansvarig på system­integratören Atea, har en bestämd uppfattning om när integrerad kommunikation riskerar att gå åt skogen. Det är teknikrelaterat.

– Se upp för prestandaproblem i nätverket. Det går som bekant inte att nyttja en Ferrari fullt ut på en grusväg, säger Tyke Pålsson.

Han tillägger att många företag underskattar problemet och tror att det bara är att tuta och köra. Det är fel, för nätverket utgör ofta en flaskhals i satsningar på integrerad kommunikation.

Det måste finnas nytta med integrerad kommunikation från dag ett, anser Tyke Pålsson.

– Satsningen ska lösa något som är smärtsamt för verksamheten. Den mindre, inte lika mätbara nyttan ser företaget med tiden.

Som exempel på när integrerad kommunikation omgående löser ett problem nämner Tyke Pålsson Skypes förträfflighet.

– Det var när söner och döttrar började ringa hem via Skype när de studerade utomlands som nyttan med programmet blev väldigt tydlig. Telefonräkningarna krympte, säger Tyke Pålsson.

Mohammad Mahloujian, konsult och specialist på integrerad kommunikation på eget företag, höjer ett varningens finger när det gäller integrerad kommunikation.

– Företag får ofta uppmaningar från leverantörer att satsa på integrerad kommunikation, och då i liten skala och genom att pröva sig fram. Det nappar de på.

– Det handlar först och främst om att utgå från de egna behoven, säger Mohammad Mahloujian.

Två andra problem är att det inte finns någon tydligt bild av vad integrerad kommunikation är och risken att investera i helt fel plattform.

– Lås inte in dig i fel lösning. Att utgå från telefoni när det gäller integrerad kommunikation kan fungera i stora världsomspännande företag, men inte i ett företag på 200 personer. Då får du en Rolls Royce när du behöver en tillförlitlig Volvo, säger Mohammad Mahloujian.

Niklas Olsson, teknikchef på Uclarity som hjälper företag med deras satsningar på integrerad kommunikation, säger att den största fallgropen är att företagen inte har koll på sina egna behov. Därmed håller han med Mohammad Mahloujian.

– Det är oroväckande många som inte har koll på den egna verksamheten och det är lätt att låta sig bli övertalad av Cisco, Microsoft eller IBM att fortsätta på deras på spår, säger Niklas Olsson.

Han tillägger att det även finns problem begravda i den interna politiken på företaget.

– Den som äger telefonin på ett företag är sällan beredd att ge upp den till it-sidan och it-chefen vill inte heller ge upp sin del, säger Niklas Olsson.

Fakta


Den här artikeln kommer från CS kompendium om integrerad kommunikation.

 Ladda ner hela kompendiet.