I maj 2008 köpte HP konsult- och outsourcingföretaget EDS för 13,9 miljarder dollar.

Ett år senare har HP fortfarande inte kunnat skörda frukterna av förvärvet. I samband med senaste kvartalsrapporten anges ändå tjänstedivisionen, där EDS nu ingår, som en ljuspunkt.

HP-ledningen meddelar att tjänstesegmentet mer än dubblade sina intäkter. Ökningen inom tjänster innebar att HP bara tappade 3 procent i intäkter på totalen, vilket anses godkänt med tanke på lågkonjunkturen.

– Vi har fler affärer i dag än EDS hade före förvärvet, tack vare vår position på marknaden och vår säljorganisation, säger HPs vd Mark Hurd.

Fler affärer betyder inte automatiskt mer pengar. Faktum är att HP tillsammans med EDS under det senaste kvartalet drog in en miljard dollar mindre på tjänster, än vad HPs tjänstedivision och EDS drog in var och en för sig för ett år sedan.

Analytiker flaggade också redan i december för att HP verkade vara farligt ute:

– Vi är oroade över HPs strategi att använda EDS för att sälja och leverera fler integrerade HP-lösningar. Strategin borde fungera ganska bra med HPs nuvarande kunder, men lär vara betydligt mindre välkommet bland EDS existerande kunder, sa Charles King, analytiker på Pund-IT, till IDG News då.