HP är skolboksexemplet på vertikal integration. Bolaget erbjuder allt från skrivare till lagringslösningar, bärbara och stationära datorer, nätverksutrustning, it-tjänster och mjukvarulösningar.

Ambitionen är att leverera allt inom it som kunden behöver, oavsett om kunden är en privatperson, ett storföretag, en myndighet eller en skola och vill köpa direkt, över nätet eller via återförsäljarkanalen.

2006 gick HP om IBM som världens största it-bolag räknat på omsättning. Affärsmodellen sträcker sig över i princip hela delar av den globala it-branschen. Fokus ligger tydligt på hårdvara som står för mer än 70 procent av intäkterna.

På pc-marknaden har HP produkter i nästan varje kategori, från arbetsstationer till minibärbara, och räknar därmed leverantörer som Dell, Toshiba, Lenovo, Acer och Asus bland konkurrenterna.

Vad gäller servrar och lagringslösningar slåss bolaget mot EMC, IBM och Netapp. På skrivare är det Canon, Epson, Xerox och Lexmark som slåss om samma marknadsandelar.

HPs köp av EDS gav jätten ett tydligt avtryck på tjänstemarknaden, som nu står för 20 procent av HPs omsättning. Där slåss HP nu mot IBM, Accenture, Fujitsu, CSC och indiska jättar som TCS, Infosys och Wipro om outsourcing- och konsultuppdrag.

Den mångåriga ärkerivalen IBM har, till skillnad från HP, stakat ut en tydlig väg bort från hårdvara och ut i molnet.

Allt mer tyder på att de två bjässarna har för avsikt att profilera sig i varsin ringhörna av den globala it-marknaden.

I takt med att IBM förvandlas till ett tjänsteföretag blir HP i allt större utsträckning en hårdvaruleverantör.