En havererad isländsk ekonomi ska inte få sätta stopp för lanseringen av musikaffären från den lilla ön ute i Atlanten. Upplägget på Gokoyoko skiljer sig rejält från de största aktörerna som till exempel Itunes genom att artisten själv sätter priset och sköter administrationen. Hela intäkten från försäljningen, efter ett avdrag till välgörenhet, ska hamna direkt i artistens ficka.

Dessutom framställs tjänsten lika mycket som ett socialt nätverk som en affär.


Kommer till Sverige. Maria Rut Reynisdottir och Eldar Astthorsson på Gogoyoko peppar för lansering i Norden.

Hittills är utbudet ytterst begränsat, men Gogoyoko säger sig ha fått stöd av bland andra Timbuktu. Dessutom sitter basisten i det isländska bandet Sigur Rós i styrelsen. Målet är att ha 20 000 aktiva användare i slutet av 2009.

Men hur ska Gogoyoko då tjäna pengar? Reklam, är svaret från Maria Rut Reynisdottir när hon presenterade tjänsten i den isländska ambassadörens jättevåning på fashionabla Strandvägen i Stockholm.

– I övrigt gör vi inte så mycket marknadsföring. Vi hoppas att artisterna ska gilla den så mycket att de marknadsför tjänsten själva, säger hon.

Än så länge är tjänsten i stängd beta, men snart öppnar den för isländska kunder och i augusti ska portarna slås upp i Sverige. Global lansering väntar i höst med målet att bli ett ”Ebay för musik”, som Maria Rut Reynisdottir uttrycker det.

Från början sköttes utvecklingen på entreprenad från Indien, ett vanligt sätt att få ner kostnaderna i stora utvecklingsprojekt. Men så i höstas föll den isländska ekonomin helt ihop och kastade landets valuta i fritt fall. Snart blev låglönelandet Indien det dyrare alternativet och utvecklingen flyttades hem till Island. I dag har företaget drygt 20 anställda.

Finansieringen kommer från dels en privat investerare och dels en statlig tillväxtfond. 100 miljoner kronor i startkapital låter riktigt imponerande, om det inte vore för den isländska kronans värde. I dag motsvarar det sex miljoner svenska kronor.

Priserna då? Eftersom artisterna eller skivbolagen själva bestämmer hur mycket de ska ta för låtar och album så varierar det. Hittills tycks 79 eurocent, motsvarande 8 kronor, vara det vanligaste.

Fakta

Låtarna säljs i mp3-format med 320 kbit/s, vilket är nära cd-kvalitet. Dessutom kan musik strömmas på ett sätt som liknar Spotifys tjänst.

Som artist eller skivbolag kan man välja hur stor del av intäkterna som ska gå till välgörenhet. Minst tio procent av försäljningen skickas till någon av organisationerna som är knutna till företaget, bland andra Läkare utan gränser och Unicef.