Totalt har internet skapat 1,2 miljoner jobb bara i USA. Internetrelaterade företag står för 2,1 procent av USAs bruttonationalprodukt, eller 300 miljarder dollar.

It och relaterade verksamheter går i dagsläget bättre än under åren 2000 och 2002 när dotcombubblan sprack. Konsumenterna genomför 10 procent av alla sina inköp online, bortsett från livsmedel, visar undersökningen.

Det uppger John Deighton, som är professor i företagsekonomi på Harvard Business School och en av författaren till studien, som har gjorts i samarbete med företaget Hamilton Consultants. Studien mäter internetekonomins utveckling och är genomförd på uppdrag av branschorganisationen Iab, Internet Advertising Bureau i New York.

Vid sidan om det direkta jobbskapandet, så har även över 1,5 miljoner nya jobb skapas indirekt, vilket gör att internet är draglok till över 3 miljoner arbetstillfällen. Flest jobb, en halv miljon, har skapat av i e-handelsföretag, följt av internetoperatörer med 181 000 och innehållsleverantörer med 60 000 jobb.