Stämningen handlar om att de anklagade misstänkts ha missgynnat konkurrenter genom att klicka på deras onlineannonser i massiv omfattning, skriver IDG News.

Det ska ha skett genom att olovligen utnyttja hundratusentals datorers ip-adresser för att dölja var trafiken egentligen kom ifrån. Bedrägerierna har främst riktat sig mot företag som annonserar om bilförsäkringar och onlinespel.

Det här är den första stämning som Microsoft gör för klickbedrägerier. Företaget begär minst 750 000 dollar, motsvarande ungefär 6 miljoner kronor, i skadestånd.

Microsofts chefsjurist Tim Cranton säger till Cnet News att Microsoft har bestämt sig för att bli hårdare när det gäller kommersiella bedrägerier.

– Teorin är att du kan ändra ekonomin runt brott och bedrägerier genom att göra det dyrare, säger han.

Jeremy Fain, ansvarig för industritjänster på intresseorganisationen Interactive Advertising Bureau, säger till Cnet News att det i dag saknas tidigare domar, prejudikat, när det gäller klickbedrägerier. Han menar att det här är ett sätt att skapa ett legalt bibliotek av fall som kan användas i framtiden.

Per-Arne Sandegren, analytiker på IDC, anser att det är extra viktigt för Microsoft att statuera exempel.

– Google dominerar marknaden för onlineannonser. Det är extra viktigt för en mindre spelare som Microsoft att visa att de tar bedrägerierna på allvar, säger han till Computer Sweden.

I normala fall leder ungefär en procent av klicken på en onlineannons till försäljning för det annonserande företaget, vilket bär kostnaden för att annonsera. Om klicken inte görs av potentiella kunder, utan av konkurrenter, så sker naturligtvis ingen försäljning. Följden blir att det annonserande företaget förlorar pengar.

Enligt trafikanalysföretaget Click Forensics är ungefär en sjundedel av alla klick bedrägliga.

Per-Arne Sandegren tror inte att klickbedrägerierna kommer att kunna elimineras inom överskådlig framtid.

– Det är en ständig katt och råtta-lek mellan den svarta ekonomin och den legala annonsmarknaden, säger han.

Fakta

För en månad sedan kom intresseorganisationen Interactive Advertising Bureau, IAB, med en uppsättning riktlinjer som ska användas för att bekämpa klickbedrägerierna.

De nya riktlinjerna innehåller detaljerade definitioner av vad ett klick är och vilka standarder som ska användas för att mäta och räkna klick.

Riktlinjerna innehåller även ingående information om hur ogiltiga eller bedrägliga klick ska identifieras.

IAB har ett stort antal medlemmar, bland andra Google, Microsoft och Yahoo.