Kort efter det att Sony Ericsson aviserade sitt stöd åt Googles mobilplattformen Android slog lågkonjunkturen till med full kraft. Flera tusen anställda har fått lämna företaget, vars andel av mobilförsäljningen i världen rasade under fem procent under våren.

Sony Ericsson utvecklar just nu på fyra olika mobilplattformar parallellt: Symbian och Windows Mobile, Enea OSE och nu senast även Android. Trots de omfattande besparingarna på företaget finns inga planer på att ändra inriktning, enligt presschefen Gustav Brusewitz. En strategi som helt döms ut av Gartneranalytikern Leif-Olof Wallin.

– Fyra operativsystem på en så liten spelare, det håller inte. Vår kommentar är att man måste göra sig av med ett eller två, säger han.

Leif-Olof Wallin tippar Windows Mobile som den troliga förloraren. Sony Ericsson har investerat stora resurser i Symbian, tjänar ordentligt med pengar på sina mindre avancerade telefoner byggda på OSE och satsar på Android som ett säkert framtidskort.

Kvar blir Windows Mobile. Operativsystemet gjorde Sony Ericsson-premiär i prestigeluren Xperia, som än inte lyckats fånga kundernas intresse i någon större omfattning. Sony Ericssons andel av marknaden för avancerade affärstelefoner är idag försvinnande liten, säger Leif-Olof Wallin.

– Jag skulle tippa på att de [Sony Ericsson] kommer med en Androidtelefon sent i år eller i början av 2010, men tidsmässigt spelar det inte så stor roll. Jag tror inte att Android kommer att få något större fotfäste på marknaden förrän 2011, säger Leif-Olof Wallin.

Det rimmar väl med tidigare uttalanden från Sony Ericsson-chefen Hideki Komiyama. Han har sagt att Sony Ericsson kommer ta god tid på sig att utveckla sin första Androidtelefon.

Enligt Sony Ericssons pressansvarige Gustav Brusewitz har de pågående omstruktureringarna inte påverkat bolagets strategi vad gäller operativsystem. Det trots förluster på flera miljarder kronor varje kvartal och att tusentals anställda fått lämna bolaget.

– Det handlar om att vi koncentrerar vår utveckling. Vi ska ha en smalare portfölj och färre produkter. Vi jobbar fortfarande på en multiplattformsstrategi och vi allokerar de resurser som krävs för att få ut rätt produkter på marknaden, säger han.