Konsultbolaget EDB lägger SL till listan över storkunder i Sverige när man nu tar hem uppdraget att sköta trafikbolagets hela nät- och serverdrift. Affären värderas till 50 miljoner kronor om året och löper över fyra år, med möjlighet till förlängning i fyra år till.

Logica har suttit på driftsuppdraget i drygt åtta års tid, då SL för första gången tog in en extern it-leverantör. När nu avtalet upphandlas för första gången sedan dess blir det alltså EDB som tar över.

Marie Westergren Eklund, cio på SL, påpekar att anbuden i upphandlingen utvärderades anonymt:

– Jag är väldigt nöjd med hur upphandlingen gått till. Såväl i kravspecifikationen som i utvärderingen har personer direkt ur verksamheten varit med. Det var andra företag som var intressanta, men EDB förstod kvaliteten, arbetssättet och den flexibilitet vi ville ha, säger hon.

Det är andra gången på kort tid som EDB snuvar Logica på ett stort driftskontrakt. Även i Centrala Studiestödsnämndens nyligen avslutade driftsupphandling tog EDB över efter Logica i en affär värd runt 100 miljoner kronor.

EDBs övriga konkurrenter i upphandlingen var Cygate, Tieto och CSC.

Uppdraget hos SL ställer vissa unika krav på leverantören, menar hon. Framförallt arbetsmiljön skiljer sig från vad många it-leverantörer är vana vid.

– Många uppdrag handlar om ren kontorsverksamhet. Det här är en trafikverksamhet, det vill säga it som finns ute i trafiken. Vissa aspekter av driften är annorlunda än på andra uppdrag, med ett antal datorer ute på trafikledningscentraler till exempel, fortsätter Marie Westergren Eklund.

Uppdraget blir ett av EDBs fem största i Sverige. Bolaget har sedan tidigare uppdrag hos SJ, Telenor, Posten och servicebolaget Coor.

– Uppdraget ligger där vi är som bäst storleksmässigt, vad gäller applikationsdrift, outsourcing och sådana saker. Vårt erbjudande passar väldigt väl ihop med SL, säger EDBs vd Tomas Parmbäck.

De övriga leverantörerna har tio dagar på sig att överklaga beslutet innan upphandlingen avslutas och SL skriver på med EDB.