Bredbandsbolagets vd Georgi Ganev har tidigare talat om planer för en tjänst som gör för strömmad video vad Spotify gjort för strömmad musik. Idag är det dags för lanseringen.
Svenska Voddler vill vara just det, ett Spotify fast för filmer. Bolagets teknik, som varit under utveckling sedan 2005, utlovar både enkelhet och hög kvalitet. Licensavtal finns på plats med ett antal av de stora filmbolagen och en ”väldigt stor” katalog filmer redan tillgänglig för nedladdning, enligt bolagets medgrundare Mattias Hjelmstedt.
Idag släpps de första inbjudningarna till betaversionen, i samarbete med Bredbandsbolaget. Bredbandsbolagets kunder får förtur genom att anmäla sig på operatörens egen sajt. Övriga kan anmäla sitt intresse direkt hos Voddler.
”Voddler är motsatsen till fildelningssajternas oinspirerande torrents med filmer av varierad kvalitet. Det här är framtiden, både för användarna och för filmbolagen,” berättar han i bolagets pressmeddelande.
Tjänsten kan köpas i tre versioner, en reklamfinansierad version, en med månadsabonnemang där man kan titta hur mycket man vill och en med möjlighet att betala per film. Den sistnämnda funktionen kallar Voddler för sitt premiärfönster och där är tanken att filmer ska kunna premiärvisas samtidigt som de går upp på bio.
Enligt Mattias Hjelmstedt är tanken att efterlikna distributionsmodellerna i den verkliga världen så långt det är möjligt. De senaste filmerna visas i premiärfönstret och betalas med enskild biljett, lite äldre titlar finns tillgängliga först i abonnemangsversionen och senare i den reklamfinansierade tjänsten.
Det sker både med tittarna och filmbolagen i åtanke – att få bolagen att känna sig bekväma med digital distribution är en av huvudutmaningarna för tjänsten enligt Mattias Hjelmstedt.
Dock är det inte så att alla nya filmer kommer kräva betalning. Mattias Hjelmstedt ser reklamtjänsten som en bra kanal för mindre och lite smalare filmer.
– Olika filmbolag har varit intresserade av olika delar av tjänsten. Det har mer med deras strategier att göra, vissa har varit jätteintresserade av reklamfinansiering. Det kommer säkerligen att ligga mycket bra i det fönstret också, säger han.
I betafasen är enbart den reklamfinansierade tjänsten tillgänglig. Än finns ingen information om vad prenumerationstjänsten kommer kosta eller hur utbudet kommer att se ut. Mer information utlovas när Voddler lanseras i skarp version under hösten.
I bolagets ledningsgrupp finns även Zoran Slavic, tidigare vd för Sony Pictures verksamhet i norden, ip-teknikexperten Björn Isaksson samt festfixaren Marcus Starberger. Mattias Hjelmstedt själv har tidigare startat onlinespelföretaget Electronic Sports Network samt har ett förflutet som it-konsult.