I dag kanske vi skrattar åt dessa försök, men jag misstänker att vi ändå drömmer om samma sak. Möjligen lite mindre dramatiskt – som att fylla kranvatten på flaska och se om folk köper.

Med digital teknik har vi närmat oss målet. Nu kan vi för första gången kopiera, dela med oss och behålla något utan att det förändras eller försämras av processen.

Jag tror inte att det finns någon motsvarighet i det analoga livet om vi inte räknar in sådant som kärlek – det kan man ju dela med sig av utan att man får mindre själv.

Vi har fått lära oss att om vi vill dela med oss av något kommer den andra att få något sämre – en kopia av en målning till exempel – eller att vi får nöja oss med mindre – som när vi delar på en kaka.

Nu har vi i stället en situation där vi kan ha kakan, äta den och spara den för framtida behov. Jag kan förse någon med en bra låt och ha kvar samma låt i samma kvalitet. Det ger oss oändliga möjligheter.

Livet blev plötsligt lite mindre materiellt och lite mer esoteriskt. Mer som kärlek än som kakor, om ni förstår vad jag menar. Vi har knäckt alkemins problem – vi kan göra något av ingenting.

Ett bra exempel på modern alkemi står Britney Spears för. Ja, inte så att jag menar att hennes karriär är skapad av ingenting.

Det här handlar om hennes senaste satsning på merchandise – produkter som säljs i anslutning till exempelvis en artist.

Det har länge varit känt att det finns stora pengar att tjäna på kringprodukter som traditionellt ofta har varit t-shirts och pins.

En del menar till och med att merch kan vara artisternas räddning i nedladdningstider – det går ju inte att ladda ner en t-shirt hur gärna man än vill.

Britneys senaste merch består – om man vill vara elak – av ingenting. Det är bilder man kan köpa och placera på sin presentation på Facebook. Små, väldesignade bilder på Britney, hennes symboler och namnteckning.

Genialt. De små bilderna går naturligtvis att stjäla, det är ju bara att spara ner dem från webbutiken. Men vem skulle vilja göra det?

Inte jag, eftersom jag inte tycker särskilt mycket om Britney. Inte hennes fans, eftersom de vill köpa produkten så att det verkligen syns att de är fans.

Jag ser det som att man i dag kan skapa värdefulla saker av nästan ingenting när man säljer pixlar paketerade på ett visst sätt.

Det är stor skillnad mot hur vi traditionellt har skapat värde. När man tar ett frö och sätter i jorden är det också en fantastisk värdehöjning men det är mer förädling än alkemi.

Min favorit är ändå Darins VIP-klubb – ett sms för 30 kronor och man fick hem ett litet plastkort där Darin tittade med rådjursblick på ägaren. På baksidan fanns en kod som kunde användas på hans webbplats.

Fansen var glada att få allt detta för bara 30 kronor och Darin tjänade pengar på ingenting.

Summan var dessutom så liten att föräldrarna knappast kontaktade konsumentvägledningen för att deras barn blivit så skamlöst lurade.

Alkemi!