Vad händer om du sätter på ett gäng utvecklare japanska morgonrockar och stänger in dem på ett spa under 24 timmar?

I vintras, på den första upplagan av 24 Hour Business Camp, blev resultatet 52 nya webbtjänster. I oktober är det dags att genomföra experimentet igen.

– Jag gissar att det kommer att lanseras runt 65 nya webbtjänster den här gången, i och med att det är fler deltagare nu, säger Ted Valentin, internetentreprenör och mannen bakom 24 Hour Business Camp.

Vad är syftet med av 24 Hour Business Camp?
– Att få utvecklare att träffa varandra och ha kul tillsammans. Och att visa att det går att göra bra saker på 24 timmar – att det kanske till och med är bättre att göra saker snabbt än att lägga år på att planera. Det är inspirerande både för dem som är med och för dem utanför.


Ted Valentin.

Temat för den nya upplagan av lägret är mashups, det vill säga sajter som hämtar information från andra sajter.

– Tanken med temat var att ge företag och myndigheter lite eld i baken så att de kommer igång och tar fram programmeringsgränssnitt, och på sätt bjuder in till extern innovation. Dessutom är det enkelt att bygga något på 24 timmar när man utgår från programmeringsgränssnitt eftersom man har väldigt mycket färdigt från början.

Hur mycket sker egentligen under de här 24 timmarna och hur mycket är förberett?
– Tanken är att man ska ha en färdig idé när man kommer dit, men att hela genomförandet ska ske på plats. Det är inte en tävling. Då skulle folk börja förbereda sig och då faller poängen.

Den förra upplagan av 24 Hour Business Camp organiserade Ted Valentin själv. Den här gången är han rådgivare medan Stockholm School of Entrepreneurship, SSES, sköter det praktiska.

– Det tar ganska mycket tid att fixa en sådan här grej, ungefär en månads heltidsarbete. Det tog lite för mycket fokus från mitt jobb förra gången.

SSES jobbar med att hjälpa studenter att komma igång med entreprenörskap. Ted Valentin är mycket positiv till att organisationen i och med engagemanget i 24 Hour Business Camp nu även får in den praktiska delen av entreprenörskapet i sin verksamhet.

– Jag har själv gått deras kurser, som är ganska teoretiska. Jag tycker inte att det ger något att sitta och skriva affärsplaner.

Ser du ingen nytta alls med affärsplaner?
– Om man ska bygga en fabrik så kanske man ska räkna på det. Men min syn på entreprenörskap på nätet är att man bör försöka få ut en fungerande tjänst så fort som möjligt, för att se om idén bär och om marknaden är intresserad. I nio fall av tio fungerar det inte. Men det är bättre att misslyckas fort, så att man snabbt kan försöka igen.

Fakta

  • 24 Hour Business Camp pågår den 28–30 oktober på spaanläggningen Yasuragi Hasseludden utanför Stockholm.
  • Förra gången deltog 90 utvecklare, nu finns det 120 platser. Lägret är redan fulltecknat.
  • Deltagarna betalar 2 000 kronor var. Resten av kostnaderna står sponsorer för.