Iphoneapplikationen Res i Stockholm blev en jättesuccé på Apples App Store när den släpptes i fjol. Den fungerar ungefär som SLs egen webbplats, men med ett gränssnitt anpassat för Iphone och med möjlighet att använda gps-funktionen för att hitta närmaste hållplats.

Men SL låg inte bakom programmet, som plockar trafikinformation från SLs webbplats, eftersom trafikbolaget inte erbjöd något alternativ.

– Jag testade flera tekniker för att få in SLs data i min applikation, men de erbjuder inget annat sätt att komma åt trafikdata än deras hemsida, säger Eric Nilsson som utvecklade programmet som ett hobbyprojekt.

Nu öppnar SL för formella samarbeten och programmeringsgränssnitt som är öppna för fler.

Res i Stockholm-skaparen Eric Nilsson är en av dem som har blivit kontaktade. Diskussionen om samarbeten har pågått en tid, säger Elias Arnestrand, verksamhetsutvecklare på SL.

– Hans applikation är ett exempel på hur vår information ändå har kommit ut. Det har smörjt processen och gjort att det har gått snabbare, säger Elias Arnestrand.

Att bjuda på sina data i öppna gränssnitt har blivit allt mer populärt de senaste åren i takt med att webbsidor som kombinerar information eller tjänster från andra webbsidor, så kallade mashups, blivit hetare. Men SLs plan är i stället att sluta avtal med utvalda företag, främst för att felaktig information inte ska nå resenärerna.

Även i Skåne har oberoende utvecklare byggt sina egna applikationer som trixar med trafikbolagets hemsida. Där möttes initiativet av helt andra tongångar och snart försvann programmet Res i Skåne från App Store.

Enligt Fredrik Olsson, som ligger bakom programmet, skickade Skånetrafik till och med ut vad han kallar illegal data till hans program för att det inte skulle fungera.

– Det hade varit en sak om de bara hade tagit ner servern, eller kontaktat mig. Men nu hade de till och med tagit sig tid att ta reda på vad de skulle skicka ut för att programmet inte skulle fungera.

– En anledning kan vara att Skånetrafiken snart släppte sin egen Iphoneapplikation, som initialt var väldigt undermålig, säger Fredrik Olsson som byggde om sitt program. I dag finns det åter igen att ladda hem, men relationen mellan utvecklaren och Skånetrafiken är frostig, säger han.

– De är inte glada men accepterar det, säger han.

Att som SL vara försiktig med att släppa på sin data för att skydda konsumenterna ger han inte mycket för.

– Alla duktiga programmerare kan lista ut hur man använder den. Det är en relativt låg risk att det blir fel, men risken finns ju, att göra sina gränsnitt publika minimerar den risken, säger han.

CS har utan framgång sökt Skånetrafiken för en kommentar. Till tidnignen Ilove har ansvariga för resebolagets webbplats tidigare hänvisat till att de bristande tredjepartsprogrammen riskerar att överbelasta företagets webbplats.