Tele2 är pressat. För det första har Tele2:s andelar på internetmarknaden i Sverige sjunkit från 24 procent i början av 2001 till 15 procent i början på 2004, enligt telekomanalysföretaget Stelacon.

För det andra har konkurrenterna Bredbandsbolaget och Spray köpt upp konkurrenter. I mitten på augusti köpte Bredbandsbolaget Bostream. Och i måndags stod det klart att Spray köpt Tiscali för 120 miljoner kronor.

Nu kan CS avslöja att Tele2 var med och slogs om Bostream. Men Tele2 valde att hoppa av eftersom man tyckte att priset på 800?900 miljoner kronor var på tok för högt.

- Vi kunde inte rent ekonomiskt motivera en sådan investering och därför valde vi att hoppa av affären, säger Lars-Johan Jarnheimer.

Vilka andra potentiella uppköpskandidater som finns för Tele2 är oklart. Men det oroar inte Lars-Johan Jarnheimer.

-Vi var kritiserade för att vi inte byggde fibernät och det vet ju alla hur det gick med det. Vår strategi är att inte ligga i frontlinjen när det gäller ny teknik. Dessutom är det fina att det alltid finns alternativ i sådana här snabbrörliga branscher, säger han.

Saknar "rätt" strategi
En som anser att Tele2 bör agera för att stärka sin ställning på den svenska marknaden är Peter Ekelund, vd på riskkapitalbolaget Novestra, ett företag som tidigare varit delägare i Bredbandsbolaget.

-Jag tror att telekomaktörer som vill ha en stark marknadsposition måste ha så kallad triple-play: röst, data och video, med starka erbjudanden inom alla områden. Men Tele2 saknar en sådan strategi och satsar framförallt på billig rösttelefoni i Europa, säger han.

Han delar däremot åsikten att priset på Bostream var för högt.

-Bostream var från början ett lysande exempel på ett framgångsrikt företag som bland annat lyckades köpa Bonet extremt billigt. Dessutom har Bostream varit lönsamt och byggt upp en rejäl kundstock. Men Bostream omsätter cirka 400 miljoner kronor per år och har en vinst efter skatt på cirka 30 miljoner kronor. Så jag anser att bara 450 miljoner kronor hade varit ett rejält pris, säger han.

Samma åsikt har han vad gäller Sprays prislapp påTiscali.

-Tiscali är en ganska liten verksamhet med satellitutrustning som är dyr att underhålla. I mina öron låter 120 miljoner kronor som ett väldigt högt pris för en sådan verksamhet. Jag förstår inte hur Spray ska kunna räkna hem investeringen, säger han.

Bredbandsbolagets vd, Peder Ramel, håller inte med.

-Bostream har cirka 100 000 kunder, varav 65 000 grossistabonnenter och över hälften av dessa kan vi koppla till vårt eget nät genom att Bredbandsbolaget redan har egen utrustning i många telestationer. Vi slipper gå via Telia och ökar marginalerna på våra kunder väsentligt, utan att för den skull höja priserna. Det enda vi behöver betala till Telia är 50 kronor per månad och abonnent för koppartråden, säger han.

Fler uppköp
Gartners analytiker Katja Ruud räknar med att vi får se fler uppköp på bredbandsmarknaden framöver.

Fakta

I och med köpet av Bostream har Bredbandsbolaget totalt 275 000 abonnenter över hela Sverige, varav Bostream svarar för 104 000.
Tele2 lämnar inte ut uppgifter om antalet adsl-abonnenter eller antalet abonnenter som utnyttjar bredband via kabel-tv-nätet.