Förhandlingarna mellan filmtjänsten Headweb och Warner Bros har pågått i flera år. Först när Headweb gick med på Warners krav på kopieringsspärrar kunde avtalet skrivas under, helt i strid med Headwebs tidigare strategi.

– Headweb har anpassat sin tekniska plattform för att leva upp till de krav vi ställer, säger Lars Håkansson, Warner Bros svenska vd.

Inom musikförsäljningen på nätet har drm, digital rights management eller kopieringsspärrar, tappat mark. Inte minst sedan Apples Itunes Store övergav det och började sälja vanliga musikfiler.

Men filmbranschen går inte samma väg inom överskådlig framtid, tror Lars Håkansson.

– Många vill hyra och då måste man kunna stänga av filmen efter en viss tid. Våra kunder uppskattar att det går att hyra till en lägre kostnad. Det kan handla om att hyra för 39 kronor i stället för att köpa för 139 kronor, säger han.

Samtidigt hyllar han Headweb, som han ser som ett mycket lovande projekt när det gäller film på nätet.

– Vi hade vissa principkrav. Men vi anser att Headwebs lösning är väldigt bra eftersom den funkar oberoende av om användaren kör Windows, Mac eller Linux. De flesta andra tjänster är Windowsbaserade.