Om ett par veckor kommer Microsoft med version 6.5 av Windows Mobile medan den större uppgraderingen, alltså version 7, dröjer ett halvår.

Men det är inte säkert att dessa uppgraderingar kan vända den negativa trend där Microsofts andel på mobilmarknaden har svårt att ens krypa över tio procent.

– Microsoft är trängt och tappar marknadsandelar därför måste Windows Mobile 7 bli en succé för att man ska kunna vända trenden, säger Leif-Olof Wallin, analytiker på Gartner.

Han tycker inte det är så allvarligt att just problemtyngda Palm väljer att slopa Windows för att fokusera på den egna plattformen, Webos.

– Då är det allvarligare att Microsofts gamla partners, HTC och Sony Ericsson, nu allt mer väljer att satsa på Android. Samma trend är det vi ser hos operatörerna som visat stort intresse för just Android.

Tidigare under året inledde Microsofts ett samarbete med Nokia, något som Gartner anser tyder på lite av desperation.

– Partnerskapet med Nokia är ett uttryck för att Microsoft själva inte är nöjda med marknadsandelarna för Windows Mobile och ser detta som en möjlighet att bredda basen för licenser, säger Leif-Olof Wallin.

Under den förestående lanseringen 6 oktober kommer det dock att bli en massiv uppslutning av tillverkare som ska visa upp de produkter som man flaggat för sedan länge.

De första telefonmodellerna med Windows Mobile 6.5 ska finnas i handeln i Sverige 7 oktober. Bland dessa märks HTCs Touch2, Toshiba TG01, Acer C1, Sony Ericssons Xperia X2, LGs GM730 och en lång rad Samsungmodeller i Omnia-serien.

Fakta

De telefoner som bygger på Windows Mobile 6.5 blir de första som kan utnyttja nya Windows Marketplace, en webbutik där användarna kan ladda ner program till mobilen. Det beräknas finnas 20 000 program från start.