Facebooks annonssystem Beacon lanserades i november 2007 och var enligt Facebook ett nytt revolutionerande sätt att leverera annonser på. Beacon kallades av företaget för ett socialt annonsnätverk.

Användarna var emellertid inte lika imponerade av annonssystemet. Beacon samlade in uppgifter om vilka produkter en Facebook-användare köpt och vidarebefordrade sedan den informationen till användarens vänner på Facebook. Tanken var att försöka locka Facebook-användarna att köpa samma produkter som deras vänner köpt.

I augusti förra året begärdes en grupptalan gentemot Facebook i samband med en stämningsansökan. Facebook anklagades för att ha brutit mot en rad lagar som värnar om konsumenters integritet.

I fredags förra veckan gick Facebook med på en uppgörelse där företaget kommer att lägga ned annonssystemet Beacon. Dessutom kommer Facebook att starta en stiftelse som ska advocera för användarnas privatliv på internet. Facebook kommer dessutom att skjuta in 9,5 miljoner dollar i stiftelsen.

- Vi lärde oss en hel del från Beacon. Det visade bland annat hur viktigt det är att låta användarna styra vilken information som delas med andra. Vi lärde oss även hur vi mer effektivt kan kommunicera ändringar i användargränssnittet, säger Facebooks chef för kundkommunikation, Barry Schnitt i ett uttalande.

IDG News