Webbens användare älskar nästan allt. Det må vara klipp på Youtube, böcker från Amazon eller hundmat från vilken handlare som helst. I genomsnitt får så gott som allt ett betyg över fyra på en femgradig skala.

Det skriver Wall Street Journal som studerat genomsnittsbetyg från bland annat Youtube, Amazon och Bazaarvoice, ett företag som står bakom betygsfunktionen på nästan 600 sajter.

Kritisk granskning från mängder av kunder lyfts ofta fram som en avgörande skillnad mellan e-handel och fysiska butiker. Men hur trovärdiga blir sådana omdömen när genomsnittet för hundmat är 4,7 och vanligt kontorspapper hyllas med 4,4 stjärnor av fem möjliga?

Vissa företag tvingas till och med vidta åtgärder på grund av kundernas hejdlösa entusiasm. Ebay har börjat betrakta 4,3 av 5 som ett absolut minimum. Ett nytt system som träder i kraft denna månad ska börja sparka ut säljare som får mer än 3-4 procent negativa omdömen.


Mer kuriosa: Stäms - via Twitter