Det framgick tydligt i fredagens CS, där vi presenterade resultatet av en rundringning till svenska vd:ar. Dilemmat bekräftas nu även i en undersökning från holländska AIIM. Över 50 procent av företagen säger att de ser sociala medier som en viktig del i den egna verksamheten framöver. Men bara ett fåtal har konkreta projekt på gång.
Att företagen tvekar är i och för sig rationellt och inte alls konstigt. Själva grundkonventionen i Facebook och Twitter är i dag att man framträder och uttrycker sig som privatperson, inte i första hand som representant för det företag man jobbar på. Det är inte svårt att se konfliktpotentialen när de verktygen blir en del i företagens it-arsenal.
Samtidigt är det uppenbart att företagen har väldigt mycket att tjäna på att använda effektivare verktyg än dagens e-post för idéutbyte och samarbete. Här kan sociala medier definitivt vara svaret.
Mycket av företagens våndor kring sociala medier bör kunna skingras genom att verktygen utvärderas med samma analytiska kyla som vilket annat it-stöd som helst. Testa bloggar och wikier och mät vad som fungerar i den egna verksamheten och vad som inte gör det. Finns det effektiviseringsvinster att hämta ska verktygen självklart användas.
Svårare än så bör det inte vara.