Det visar en undersökning från amerikanska konsultföretaget Robert Half Technology.

Enligt undersökningen stänger 54 procent av USA-företagen ute personalen från sociala nätverk som Twitter, Facebook, Linkedin och Myspace på jobbet. Studien visar att 19 procent tillåter sociala nätverk för affärssyften, medan 16 procent tillåter begränsad personlig användning.

Endast 10 procent av de 1 400 intervjuade cio:erna i undersökningen säger att deras personal har full tillgång till sociala nätverk.

– Att använda sociala nätverk kan avleda personalens uppmärksamhet från mer akuta frågor, så det är förståeligt att företagen begränsar tillgången, säger Dave Willmer, chef på Robert Half Technology till IDG News.

– I vissa yrken kan sajterna vara effektiva affärsverktyg, vilket kan vara orsaken till att ett av fem företag tillåter begränsad yrkesrelaterad användning, säger han.

En tidigare studie från analysföretaget Nucleus Research visar att de anställdas produktivitet sjunker 1,5 procent om personalen har full tillgång till Facebook.