Snowflake fortsätter att ge SAS problem. I samband med att lågprisbolaget ska upphöra och i stället integreras som ett varumärke i SAS ordinarie utbud har det visat sig att kommunikationen mellan de båda bolagens bokningssystem inte fungerar, något som vållar mycket manuellt arbete. Det rapporterar resebranschtidningen Travel News.

Enligt SAS är problemen av övergående karaktär och ska inte drabba flygpassagerarna.

- Det är problem för oss men inte för kunderna. Vi ska ha manuella lösningar, säger Camilla Wallander, marknadschef på SAS, till Travel News.

Den fortsatta integrationen av bokningssystemen väntas ge mycket handpåläggning internt på SAS. Detta till följd av att uppstarten av Snowflake innebar många lösningar som inte fungerade i vanliga miljöer. Målet är nu att integrera Snowflakes system i Scandinavian.net, den plattform som används inom SAS.

- Scandinavian.net fungerar på alla våra system. Det är den plattform vi vill ha Snowflake på. När vi kommit över dit har vi löst allt, säger Camilla Wallander.

Snowflakebiljetter kommer hädanefter att representera de billigaste biljetterna på SAS Europa-flygningar. De ska som tidigare bokas på webbplatsen snowflake.com. Enligt SAS vill bolaget inte blanda lågprisprodukterna med övriga vilket är orsaken till att två avskilda distributionskanaler behövs.