Mikrobloggtjänsten Twitter är en succé på många sätt. Med 21 miljoner användare, hundratals miljoner kronor i färskt riskkapital och ett uppskattat värde på sju miljarder kronor saknas bara en sak: Ett sätt att tjäna pengar. Det lär dröja innan den planen är klar, eller åtminstone offentlig.
Än så länge handlar allt om att göra produkten bättre. Det sade företagets vd Evan Williams under sitt tal på Web 2.0 Summit som pågår i San Francisco i veckan.
– Det vore oansvarigt att flytta blicken från det till att fokusera på intäkter, säger han enligt Computerworld.
– Vi letar inte under soffkuddarna efter en intäktsmodell.
Samtidigt öppnar han för att finansiera tjänsten med någon form av reklam, men antyder att det inte behöver betyda annonser på sidorna i vanlig bemärkelse.
– Det pågår mycket marknadsföring av varumärken på Twitter i dag, säger han och lyfter fram vilken fördel uppmärksamhet på mikrobloggen kan ha för företag. Den som har många som lyssnar kan dra nytta av det.
– Om vi kan skapa sådana värden för företag är jag inte så orolig för att vi inte kunna göra affärer på det själva.
Enligt medieuppgifter pågår förhandlingar med både Microsoft och Google. Idén ska vara att integrera mikrobloggen i företagens sökmotorer. Ett sådant samarbete skulle kunna vara ett sätt för Twitter att börja tjäna pengar, men Evan Williams lägger locket på när frågan tas upp på Web 2.0 Summit.
I september tog Twitter in omkring 100 miljoner dollar, motsvarande nära 700 miljoner kronor, i nytt riskkapital. Vid årets slut väntas Twitter ha 25 miljoner användare. Hösten 2008 visade Facebook intresse att köpa sajten, men Twitter sa nej till erbjudandet.
Evan Williams vill inte kännas vid någon ånger.
– Målet har aldrig varit att göra en exit och ge grundarna och investerarna bra betalt.
Web 2.0 Summit äger rum i San Francisco tisdag till torsdag denna vecka med fokus på den moderna webben och affärsmodellerna bakom tjänsterna.
Bland talarna märks förutom Evan Williams från Twitter även Yahoos vd Carol Bartz och Mike Schroepfer, teknikchef på Facebook.