Teleadress är ett av två företag i Sverige som bearbetar och förmedlar abonnentuppgifter för användning till nummerupplysning och liknande.

Sedan 1986 har Teliasonera lämnat ut sina abonnentuppgifter till Teleadress digitalt, de senaste åren via en ftp-server. Uppdateringar sker en gång per dygn och för det betalar Teleadress 115 523 kronor per år.

Priset är sedan tidigare fastslaget av PTS, men det befintliga avtalet mellan företagen har gått ut och nu vill Teliasonera ha bättre betalt. Hur mycket är okänt, men enligt PTS har Telisonera lämnat prisförslag till Teleadress som "vida överstiger" den fastslagna nivån.

När Teleadress sa nej bröt förhandlingarna samman. I stället meddelade Teliasonera att uppgifterna från den 15 oktober kommer att levereras manuellt. Beskedet kom i ett mejl till Teleadress:

"Vi kommer fr o m 15 oktober skriva ut uppdateringarna. Uppdateringarna kommer att finnas för avhämtning hos Strålfors Informationslogistik, Terminalvägen 38, Solna. Återkommer med mellan vilka tider uppgifterna kan hämtas."

Till saken hör att de här dagliga uppdateringarna uppskattningsvis omfattar 15 000 sidor med abonnentuppgifter.

15 000 papperssidor, varje dag.

PTS har nu klivit in för att avstyra konflikten. Teliasonera föreläggs att att omedelbar börja lämna ut uppgifterna digitalt igen – eller betala ett vite på 20 miljoner kronor.

Bland Teleadress kunder, som riskerat att bli utan färska uppgifter, finns Hitta.se, Lokaldelen.se, 118 800, Rikspolisstyrelsen, Statistiska centralbyrån och SOS Alarm.

Enligt PTS har även Teleadress enda konkurrent i Sverige, Eniro, sagt sig blivit utsatta för liknande påtryckningar från Teliasonera.