Teleoperatörerna får verkligen sina fiskar varma från företagskunderna. Vart tredje företag har klagat på sin mobiltelefoni och fler än vart fjärde på sitt mobila bredband, enligt Svenskt Kvalitetsindex kundnöjdhetsundersökning.

Nästan 20 procent av företagen har klagat på sin fasta telefoni och drygt 15 procent på datakommunikationen.

Jämfört med andra branscher är det dessutom en stor andel företag som har haft anledning att klaga men inte gjort det, konstaterar Svenskt Kvalitetsindex.

Nöjdast företagskunder inom mobiltelefoni har Telia, men Tele2 närmar sig i snabb takt. Telenor har minst nöjda mobiltelefonikunder, som dessutom inte är särskilt lojala.

På fast telefoni är det uppstickaren Phonera som har nöjdast företagskunder, följt av Telia och Tele2. Phoneras topplacering kommer från höga betyg när det gäller prisvärde, enligt Svenskt Kvalitetsindex.

På fast bredband har Bredbandsbolaget mest nöjda kunder och har tillsammans med Telia också de mest lojala kunderna. När det gäller mobilt bredband har Telia nöjdast kunder över lag, främst tack vare höga betyg för täckning.

Svenskt Kvalitetsindex genomför undersökningen årligen och mätningarna har gjorts sedan 1989.