Hans Eriksson byter rollen som Nordenchef på den internationella jätten Myspace mot Bambuser, ett svenskt och relativt nystartat bolag med ett tiotal anställda.

Företagets tjänst, som gör att vem som helst kan sända livevideo över nätet från en dator eller mobiltelefon, har fått stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt. När presskonferensen efter domen mot Pirate Bay sändes via Bambuser fick det svenska bolaget uppmärksamhet i bland annat CNN och BBC. Filmklippet uppges ha visats 750 000 gånger och är därmed det överlägset mest populära på hela sajten.

Nu blir det Hans Erikssons jobb att göra bolaget lönsamt. Inom kort ska de första testerna med en betalmodell genomföras, säger han.

– Vi håller på att slutföra ett avtal där vi ska jobba med en aktör på den traditionella mediemarknaden, säger han.

Hittills har Bambuser dominerats av sändningar från vanliga privatpersoner, men även de kan komma att användas för intäkter från slutanvändaren.

– Mycket av det skulle man kunna ta betalt för, men det finns kanske ingen modell för det.

Videoströmmar som bara är tillgängliga för betalande kunder kan vara ett sätt att göra Bambuser lönsamt.

– Vi tror att vi har en produkt som lämpar sig bra för att ta betalt på nätet, säger han men betonar att det inte handlar om att börja ta betalt för den klient som en vanlig användare kör på sin dator eller mobiltelefon.

Hans Eriksson utesluter inte viss reklamfinansiering, men ser ändå bara små möjligheter till att bygga affärsmodellen kring annonser.

– Det har väl visat sig ganska tydligt att du måste vara en stor aktör för att leverera på bara annonsintäkter. Det är en svår business. Vi ska försöka generera vissa intäkter via annonser och sponsorskap, men det är inte vår primära källa.

Fakta

Bambuser grundades i maj 2007 av Måns Adler och Jonas Vig. I fjol drog företaget in 15 miljoner kronor i riskkapital från norska Kistefos Venture Capital. Senare har även statliga Vinnova skjutit till pengar.