(CS/Cannes) Tidigt nästa år kommer SAPs affärssystem för molnet att släppas på bred front. Det avslöjar SAPs vd Léo Apotheker under en utfrågning på Gartners analytikerkonferens ITxpo i Cannes.
Léo Apotheker menar att vi är i början av en ny trend, som handlar om att kraven höjs när det gäller att analysera data.
– Mängden data som behöver analyseras blir allt större och vi vill göra analyserna snabbare. Det handlar om verkliga mönsteranalyser. Vi måste förstå datat och sedan reagera på det, säger han.
Den nya produkten, Business by Design, kommer att köras lokalt i minnet och inte på en traditionell relationsdatabas. Det ska göra det lättare att snabbt komma åt och analysera data. Visionen är att all information ska kunna komma åt via minnesdatabasen och på så sätt möjliggöra analyser i realtid.
Gartneranalytikern Nigel Rayner ser en av SAPs största utmaningar här. Han menar att de först måste bevisa att de kan klara av att hantera en så stor mängd data i en minnesdatabas.
Léo Apotheker är inte orolig.
– Vi har lagt ner mycket tid på att se till att skalbarheten fungerar, säger han.
Många har undrat över när SAP ska satsa på molntjänster fullt ut, och Léo Apotheker gör det tydligt att företaget kommer att sätta större fokus på molnet i och med Business by Design. Med den nya tjänsten kommer SAP att gå ifrån sitt traditionella licenssystem och istället sälja den som en tjänst.
Léo Apotheker får frågan om de är rädda för att konkurrera med sig själva.
– Jag är övertygad om att världen är stor nog för våra applikationer. Vi vill ge kunden ett hundraprocentigt val om hur den vill ha sin tjänst. Exempelvis måste kunden bestämma om den vill ha en molntjänst eller inte. Det är inget vi ska bestämma, säger han.
En del länder har redan börjat testa den nya produkten. Nästa år lanseras den på bred front. Analytikern Nigel Rayner tror att framgångsfaktorn huvudsakligen ligger i marknadsföringen.
– Många har väntat på den här. Vi vet att SAP kan göra bra produkter. Så det finns potential, men nu handlar det om hur de tar den till marknaden. De måste göra det snabbt och se till att de inte tar andelar från sina existerande produkter, säger Nigel Rayner.
Just nu pågår Gartners årliga konferens Gartner Symposium/Itxpo där analysföretaget presenterar sina framtidsutsikter för it-branschen. Temat för i år är hur teknik kan hjälpa företag med tillväxt i utmanade tider.
Över 2 700 deltagare är på plats i Cannes, Frankrike, däribland 194 svenskar.