Teliasoneras och andra bredbandsoperatörers storskaliga fibersatsningar börjar ge genomslag. Antalet bredbandshushåll med fiberaccess ökade till närmare 600 000 under första halvåret. Det visar den senaste telemarknadsstatistiken från Post- och telestyrelsen, PTS.

Men rusningen till de feta fiberbredbanden har samtidigt fått till följd att antalet adsl-kunder – teleoperatörernas kvarvarande kassako i kopparnätet – viker.

Fortfarande står adsl för runt 40 procent av alla bredbandsabonnemang. Men under det senaste året har den tidigare stadiga tillväxtkurvan för adsl brutits. Antalet adsl-hushåll minskade för första gången under de senaste året och drygt 40 000 kunder försvann.

Enligt PTS marknadsstatistik minskar nu även antalet ip-tv-kunder via adsl för första gången, samtidigt som ip-tv via fiberbredband ökar i motsvarande takt.

Fast telefoni tappar sammantaget gentemot mobiltelefonerna. Vid halvårsskiftet fick 11,5 miljarder samtalsminuter i de fasta näten, medan 9,6 miljarder samtalsminuter gick i mobilnäten.

Om den nuvarande trenden håller i sig går mobilnäten om de fasta telenäten redan under första halvåret nästa år, bedömer PTS.

Fakta

Var tredje internetanvändare har i dag 10 Mbit/s eller mer.

I Sverige finns fyra miljoner bredbandsabonnemang. 1,7 miljoner av dem är adsl-abonnemang. Men adsl minskar samtidigt som fiber och mobilt bredband ökar.

Triple play ökar kraftigt. I dag finns det 357 000 triple play-abonnemang, jämfört med runt 300 000 för ett år sedan.
Källa: pts