Dagens upphovsrätt skapades för en verklighet utan internet, med böcker på papper och film via tv-sändare. Därför fungerar den inte. Om den inte förändras snart kommer ännu fler tappa tron på någon form av upphovsrätt.

Med det budskapet drog Lawrence Lessig, juridikprofessor på Harvarduniversitet fulla hus i riksdagen i förra veckan. CS har träffat honom.

– Upphovsrätten har aldrig varit så utbredd som i dag. Det är inte vettigt, säger han.

I stället måste lagen skrivas om för att fungera för en hybridekonomi, med både skydd för de kommersiella aktörerna och frihet att kopiera och bygga vidare för amatörerna.


Reformist. Internets ekonomi är en hybrid som bygger både på att dela med sig och att skydda material. Därför måste upphovsrätten förändras, anser juridikprofessorn Lawrence Lessig.

Som ett exempel tar han några av de mest populära klippen på Youtube, skapade av hemmafixare som klippt ihop skyddat material från olika källor.

Ändå kan de både ge intäkter åt sajten och skaparna av originalen eftersom de gör att fler får upp ögonen för dem.

– Det viktiga här är inte tekniken – filmskapare kunde göra sånt här för 15–20 år sedan. Det handlar om hur tekniken demokratiseras och blir tillgänglig för alla som har tillgång till en 1 500-dollarsdator.

Nuvarande system framstår därför som mer och mer absurt, ett krig lika lönlöst som försöken att förbjuda alkohol i 1920-talets USA. Människor fortsätter att piratkopiera trots strängare lagar och allt färre kan förstå varför det är inte är okej att lägga upp en egen film med sin favoritlåt som ljudspår.

– Vi behöver en rejäl uppdatering av lagen, inte bara småjusteringar, säger han.

Förutom att tillåta amatörskapelser backar han upp ett förslag om vad som ibland kallas en bredbandsskatt, en fast summa som fördelas till de artister vars verk sprids på nätverken.

Lawrence Lessig varnar därför inte för att fler ska börja bryta mot lagen – det sker redan hela tiden – utan för att trycket för att avskaffa upphovsrätten helt ska växa sig starkare.

Skrämmer den rörelsen dig?

– Skrämmer är ett starkt ord. Ibland tycker jag bara företagen får vad de förtjänar.

Någon motståndare till upphovsrätten är han inte. Lawrence Lessig vill bara anpassa den till internetåldern.

Men i USA är en sådan förändring långt borta. Inget av de etablerade partierna vågar på allvar lyfta frågan. Däremot har andra länder en möjlighet att gå före.

Och ja, juridikprofessorn la märke till att svenska Piratpartiet valdes in i Europaparlamentet i somras.

– Politiken här är mindre sjuklig, eller har i alla fall andra problem. Dessutom har ni en starkare tradition av public service som gör det lättare att förstå vad det handlar om.

Fakta

Juridikprofessorn Lawrence Lessig är en av grundarna av Creative Commons, en alternativ licensform där upphovsmannen kan behålla vissa rättigheter och avsäga sig andra.

Till exempel kan den tillåta:

  • Privat användande av en bild men tvinga en kommersiell tidning att söka tillstånd.
  • Att vem som helst får återanvända programmeringskod så länge upphovsmannens namn nämns.

Creative Commons används bland annat av den arabiska tv-kanalen Al Jazeera, på Vita husets webbplats och som grundlicens för Wikipedia.

… jakten på fildelare:
– Vi kan inte döda rörelsen, vi kan bara kriminalisera den. Det går inte att stoppa den, bara att göra den underjordisk.

… att som företag överleva i en hybridekonomi:
– De mest intressanta hybriderna är företag som hittar sätt att inspirera folk att skapa innehåll som företagen kan få ett värde av. Det är inte så överraskande att de gamla inte kommer att uppfinna sig själva mot konkurs, men vi får inte låta lagen stå i vägen för sådana uppfinningar.

… reformer i USA:
– Systemet i Washington har blivit för effektivt på att sälja lagstiftningen till högstbjudande, eller åtminstone använda inflytandet över kongressen till att stoppa reformer.

… skivbolagens framtid:
– Jag vet inte vad den skulle vara på 2000-talet. Det bör finnas agenter som ser till att en artist lyckas och finns på marknaden. Men idén att det har någonting att göra med en speciell plattform eller ett speciellt sätt att göra innehållet tillgängligt är förlegad. De ser inte ut att ha någon roll att spela, men givetvis kämpar de så gott de kan för att fortsätta.

… att Spotify för en spottstyver gav en stor del av företaget till skivbolagen:
– Företag som Spotify, som utvecklar teknik för att sprida material, gör klokt i att knyta partner till sig. Men vi behöver fortfarande mer konkurrens för att skaka om de gamla medieföretagens sätt att tänka kring hur man göra affärer.