Vår webbläsare är The Matrix som skapar bilder av en liten delmängd av det informationsflöde som internet består av. Så länge vi utvecklar tjänster för våra kunder med ryggen mot elden fortsätter vi bygga sajter med omväxlande topp- och vänsternavigering och mäta tjänsternas kvalitet i hur informativ sajtkartan är.

Det är dags att bryta sig ur The Matrix och skapa tjänster för internet, inte för en webbläsare. Sidbläddrarens dagar är räknade.

När vi på mitt företag för ett par månader sedan bestämde oss för att bli bästa finansiella aktör på internet såg vi ärligt talat ”Världens bästa sajt” framför oss. Det var en sajt vi skulle bygga, och den skulle vara exceptionell. Avskalad och ren. Lättnavigerad och snygg. Hög tillgänglighet och stabil.

Problemet är att det inte finns något exceptionellt i de där epiteten. Alla nybyggda sajter med lite ambition kan i dag bocka av samtliga utan att blinka och har dessutom lagt till lite sociala medier eller annan webben 2.0-funktionalitet.

Häpp – vi är moderna! Att ansluta sig till den rörelsen kan nog dessvärre få motsatt effekt.

För att nå vår ambition måste vi ta en ny väg. Inte nödvändigtvis helt outforskad mark, men åtminstone inte anträda den upptrampade stig som vuxit till en etablerad mittfåra. Det var i den processen – vad blir nästa paradigmskifte? – som vi insåg att vi satt i The Matrix.

Den insikten var på ett sätt hisnande, men den har kommit långsamt smygande under ett par års tid.

Jag kommer ihåg när jag för första gången besökte Second Life och fick en av de första små upplevelserna.

När jag såg att min avatar kunde flyga och teleportera sig blev jag lite överraskad samtidigt som jag tänkte – Ja, det är klart, varför skulle den inte kunna det? En virtuell värld har inte de begränsningar som den analoga har, så varför importera dem?

I The Matrix är det dock det vi gör. Hela tiden. Vi skapar dokument och stoppar i mappar. Korsnavigerar och ritar sajtkartor. Scannar in produktkataloger och publicerar i elektroniskt format.

Den webbläsarbaserade internetupplevelsen dominerar ytterligare en tid, men med insikten att det är möjligt att kröka rummet kommer vi att kunna skapa helt nya lösningar.

På sikt är jag övertygad om att webbläsarpaketerade upplevelser blir en marginalföreteelse.

Fakta

... skriver våra krönikörer om problem och möjligheter med att få affärsnytta av sina teknikinvesteringar. Alla har erfarenheter direkt från verkligheten. Varje månad kan du läsa Andreas Sjöström, Filip Ekstrand, Gunilla Etsare och Joakim de Leeuw.