Telia hårdsatsar för att under de närmaste åren ersätta bredband via kopparnätet med fiberbredband.

Nyligen uttalade telejättens högste bredbandschef Håkan Dahlström målet att mer än 50 procent av de svenska hushållen senast 2014 ska kunna bredbandsansluta sig via fiberbredband på minst 100 Mbit/s.

Telias nätbolag Skanova står inför en mycket storskalig utbyggnad av fibernätet. Skanova räknar med att rulla ut ny fiber på minst 100 orter i landet.

Skanova står, enligt vd Anna Philipson, för cirka 25 procent av alla fiberanslutningar i landet. Målet är att marknadsandelen ska öka väsentligt fram till 2014. Hon vill dock inte säga med exakt hur mycket.

– Det är väldigt svårt att säga, men jag tycker vi ska sikta på omkring 50 procent, säger hon till slut.

Vad kostar fibersatsningen?
– Det är siffror jag inte kommenterar. Men det handlar givetvis om betydande summor, säger Anna Philipson.


Ska vara opartiskt. En del saker återstår för att åstadkomma totalt likvärdig service till alla kunder. Målet är att åtgärda dem under 2010, enligt Skanovachefen Anna Philipson.

Det är också upp till bredbandsoperatörerna att se till att det blir ordentlig fart på fiberutbyggnaden, anser hon.

– Operatörerna måste exempelvis sätta fart på sin tjänsteutveckling för att snabba på övergången till fiber. I USA och Storbritannien har man kunnat visa att övergången till fiber ökat månadsintäkten per kund. Vi ännu inte riktigt kunnat se samma utveckling i Sverige, säger Anna Philipson.

En annan faktor som Skanovachefen anser bromsar viljan till nya fiberinvesteringar är PTS föreslagna prisreglering av svartfibermarknaden. Ett definitivt beslut väntas komma kring årsskiftet.

– Hotet om prisreglering ligger över oss som en grå filt, säger Anna Philipsson.

Trots att prisregleringsbeslutet ligger bara ett par veckor bort, kan Skanova varken planera eller förbereda sig för effekterna eftersom det är helt omöjligt för bolaget att förutse på vilken nivå ett reglerat pris landar, enligt Anna Philipson.

Skanovachefen är mycket mån om att understryka att nätbolaget agerar fristående från Telia och behandlar sina kunder exakt likadant. Oavsett om det är Telia eller Telenor, Tele2 eller någon annan bredbandsoperatör som vill köpa svartfiber så är priserna och villkoren desamma, enligt Anna Philipsson.

– Skanova är bildat kring kravet på likabehandling. Alla produkter ska tillhandahållas till alla kunder på lika villkor, säger hon.