Köpesumman är inte offentliggjord, men köpet bekräftas av Apples talesman Steve Dowling.

– Apple köper mindre teknikföretag då och då och vi kommenterar generellt inte våra köp eller planer, säger han till nyhetsbyrån AP.

Lala har funnits i fyra år och började som en tjänst för att byta cd-skivor. Idag har Lala en tjänst som söker av en användares hårddisk och gör all musik på den tillgänglig online.

Med tjänsten går det också att lyssna strömmande till annan musik, Lala har åtta miljoner låtar i sin katalog. Den första lyssningen är gratis, sedan får användaren antingen betala 79-89 cent för att ladda ner låten, eller 10 cent för att fortsätta lyssna på den strömmande.

Modellen har visat sig lite för komplex för användarna, enligt New York Times, och Warner Music som investerat i Lala skrev tidigare i år ner sin investering på 20 miljoner dollar med 11 miljoner dollar.

Lala tecknade nyligen avtal med Google, som innebär att smakprov från Lala ska dyka upp i sökresultaten när man söker efter en låt eller artist. Företaget har även avtalat med Facebook om att Lala-låtar ska kunna ges bort som present på nätverktssajten.

Frågan är hur Apples köp av Lala påverkar svenska Spotifys planerade USA-lansering. Enligt uppgifter i New York Times ingår inte Lalas licensrättigheter i köpet, varför det är troligt att det är den tekniska plattformen och Lalas utvecklare Apple vill åt.

New York Times källor säger också att det är Ituneschefen Eddy Cue som förhandlat med Lala, vilket skulle kunna peka på att Apple vill få in Lalas teknik för strömmande musik i Itunesplattformen.