Trots att Microsoft lanserade en ny version av Windows Mobile i oktober är det främst Googles Android som stått i fokus under hösten. Detta eftersom såväl Sony Ericsson som Motorola, LG och Acer lovat att satsa på denna plattform. Men när de traditionella pc-leverantörerna börjar satsa på mobiler hoppas Microsoft att få lite mer draghjälp.

Först ut bland dessa är Acer, världens näst största pc-leverantör, som lanserat tre Windowstelefoner: Neotouch, Betouch 100 och Betouch 200. Även Dell, Asus och Lenovo har visat upp telefoner för vissa marknader och förväntas satsa bredare under 2010.
Dell introducerade i somras telefonen Mini 3i, men bara i Kina.

Nyligen gick Dell också ut med att man etablerat en ny affärsenhet för mobiltelefoner. Det kan ses som en uppföljare till den satsning på handdatorer som företaget gjorde under åren 2002 till 2007.

Samtliga telefoner i Axim-serien använde Windows Mobile som operativsystem men i Mini 3i är det Android som gäller, något som inte behöver vara fallet i kommande modeller.

Peter Wissinger, Microsofts affärsområdeschef för Windows Mobile, tror att det finns en stor potential i dessa satsningar från pc-tillverkarna.

– Det finns stora synergier i att ha samma operativsystem i datorn som i telefonen. Då får man tjänster som fungerar sömlöst över pc, telefon och webb.

– Dessutom finns det ju stora fördelar i upparbetade varumärken, försäljningskanaler med mera som dessa partner kan utnyttja för att ta sina nya telefoner till marknaden, säger Peter Wissinger.

Gartners analytiker Leif-Olof Wallin anser att pc-tillverkarnas satsningar på mobiler speglar en trend där flera produktsegment går ihop.

– Vi har också Nokia och Samsung som exempel på smarttelefontillverkare som börjat med minibärbara. Nu ser vi mer och mer hur marknaden för smarttelefoner går ihop med ultraportabelt, säger Leif-Olof Wallin.

Ytterligare ett exempel på detta är Asus satsning på en telefonserie kallad Eee Phone där man alltså använder samma Eee-varumärke som används i företagets klassiska minibärbara.

Frågan är då vilken chans pc-leverantörerna har att konkurrera med företag som Nokia, Samsung och Sony-Ericsson.

– Det blir tuft för dem men de har ju nãrvaro I kanalen eftersom många av dem redan säljer deras datorer ihop med bredbandsmodem, säger Leif-Olof Wallin.