Realtid är ordet för dagen i webbvärlden. Den så kallade realtidswebben, som är huvudtemat på konferensen Le Web, har fått ett riktigt genombrott, framför allt sedan Google i veckan lanserat webbsök i realtidsdata från källor som Twitter och Myspace.
De sistnämnda tar nu realtidswebben ytterligare ett steg framåt genom att öppna sina datakranar på full spruta. Twitters plattformschef Ryan Sarver meddelade i dag – till Le Web-publikens jubel och applåder – att Twitter ska släppa sin "firehose", brandslangen, öppen för alla utvecklare.
Brandslangen innebär alla data som Twitters användare producerar, ofiltrerat.
Det är en stor skillnad från i dag, då utvecklarna måste ställa sökfrågor i sina applikationer för att få tag i data, exempelvis allting en viss användare skriver eller allt om ett visst ämne.
– Brandslangen blir ett ramverk för alla som behöver datan, vare sig det är sökföretag eller folkbibliotek, säger Ryan Sarver.
Ryan Sarver, plattformschef på Twitter, på plats på Le Web
På detta sätt vill Twitter också att fler ska bygga företag och affärsverksamheter på dataströmmen.
– Vi bygger riktiga affärer. Det finns i dag 50 000 applikationer som använder Twitters data, säger Ryan Sarver.
Bland exemplen lyfter han fram företag som Cotweet, Oneriot och Tweetmeme, som hjälper företag att hitta information i flödet.
Även svenska företag som Twingly och Silverbakk bygger sin verksamhet på flödet från bland annat Twitter.
Här någonstans ligger också affärsmodellen för Twitter, som är känt för att inte ha några intäkter. I framtiden vill Twitter dela intäkterna med företag som använder Twitters data kommersiellt.
Även Myspace öppnar nu sin realtidsström för utvecklare. Helt utan restriktioner, enligt operative chefen Mike Jones.
– Det handlar om 46 miljoner uppdateringar och uppladningar om dagen, säger han.