Den som gör en sökning på Google får framöver en resultatlista som grundar sig på vad användaren tidigare klickat på för länkar. Hittills har bara inloggade användare fått personanpassade sökresultat, men nu ska Google tillämpa det för alla. Förändringarna är redan genomförda, men har inte slagit igenom i Sverige än.

Många konsulter jobbar med sökmotoroptimering för att få företag att hamna bra till i Googles träfflista. För dem blir livet nu svårare.

Projektledaren Jacob Rastad på Guava anser att Googles nya giv innebär förändringar både för marknadsföringsbyråerna och för företagen.

– Största skillnaden är att det blir mycket viktigare att ta hand om sina besökare. Om ett företag får in besökare som inte uppskattar sidan och inte går dit igen, då anpassas sökresultatet efter det, säger Jacob Rastad.

En användarvänlig och intressant sajt blir därför allt viktigare med de nya sökinställningarna. Förändringarna kommer inte att synas över en natt.

– Det här spelar roll i ett längre perspektiv, kanske över en tvåårsperiod, säger Jacob Rastad.

För Guava innebär det att de ska arbeta mer med att påverka kunderna att förbättra användarupplevelsen av sajterna. Jacob Rastad säger att de dock aldrig har kunnat garantera en speciell placering i sökresultatet.

– Vi jobbar ju alltid med en tredje part och har ingen kontroll över sökmotorn. Vi kan bara följa de riktlinjer som sökmotorn sätter upp, säger han.