Lokaltrafiken i Stockholm har haft stora problem under dagen på grund av det kraftiga snöfallet över huvudstaden. Situationen förvärras ytterligare av att webbplatsen SL.se helt slutade fungera under trycket av folk som söker information om förseningar och inställda turer.

– Det här är den dag på året då det har varit störst belastning, säger Björn Holmberg, presschef på SL till Computer Sweden.

Outsourcingleverantören Logica står för driften av webbplatsen, men uppkopplingen kommer från Teliasonera. Enligt SLs it-chef Marie Westergren Eklund lades en beställning för att uppgradera den redan den 18 september men leveransen hade ännu inte kommit när trafiken exploderade på torsdagen.

– Det är väldigt lång leveranstid tycker jag, säger hon.

Enligt uppgifter till Computer Sweden skulle den kraftigare uppkopplingen skulle ha levererats redan i oktober. Men inte förrän webbplatsen brakade ihop i samband med snöovädret blev det fart och som en akut åtgärd utökades kapaciteten på torsdagseftermiddagen.

Det fick webbplatsen att börja fungera igen.

It-chefen Marie Westergren Eklund säger dock att den kraftigare anslutningen bara är en del av förklaringen. Anstormningen till sajten minskade också under dagen.

– Jag undrar fortfarande varför det ska ta sådan tid, säger hon med hänvisning till Teliasoneras leveranstid.

I juni slutförde SL den stora upphandlingen av nät- och serverdrift, en affär värd över 200 miljoner kronor de fyra år som affären gäller. EDB knep då kontraktet i konkurrens med Logica som stått för driften de senaste åren.

CS har sökt Teliasonera för en kommentar utan framgång.