”Förresten, att undvika hälsofaktorer är bara bra för företag som säljer cancerläkemedel”
”Köp 1 få 2, varje tisdag. Köp en stor och få en medium”
Vilket av dessa två meddelanden på Twitter kommer från ett litet, men snabbväxande företag?
Svaret är båda två. De kommer från pizzerian Naked Pizza i New Orleans som bara använder naturliga ingredienser. Man skickar inte bara ut erbjudanden, utan konverserar även på ett sätt som innebär en blandning av humor, socialt medvetande och hälsomedvetande, skriver IDG News.
Hittills har Naked Pizzas ansträngningar med sociala medier betalat sig storartat. För närvarande finns det bara en pizzeria i kedjan, men till nästa sommar hoppas medgrundaren Jeff Leach att det ska finnas uppemot 50 stycken i Nordamerika. Han säger att Twitter har spelat en stor roll för företagets expansion.
– Om det inte finns nåt att berätta om på Twitter i ditt företag bör du byta till ett företag som har något att berätta, säger Jeff Leach.
Arbetsgången för ett litet företag är glasklar. Skapa ett Twitterkonto och en Facebooksida och börja prata. Frågan är om man behöver någon strategi. Och hur man ska mäta framgång.
När sociala nätverk, särskilt Twitter och Facebook, växer snabbt så ökar även näringslivets intresse för dem.
Twitter hade 54,7 miljoner besökare i hela världen under augusti i år, enligt Comscore. Det är en ökning från 4,3 miljoner under augusti förra året. Vissa bedömare hävdar dock att ökningstakten för Twitter har börjar avta.
För närvarande har Facebook fler än 300 miljoner aktiva användare. Ungefär 50 miljoner har anslutit sig till tjänsten enbart från juli till september i år.
Enligt Nielsen Online tillbringade medelanvändaren fem timmar och 46 minuter på Facebook under augusti 2009. Det är mycket mer än för tvåan vad gäller användning, Yahoo med tre timmar och 14 minuter.
Marknadsförare ser sociala medier som en billig kanal med hög potential för att marknadsföra produkter och tjänster. Hittills under 2009 har 66 procent av alla marknadsförare använt någon form av socialt medium, enligt Association of National Advertisers.
Man skulle kunna tro att små företag skulle ha hängt på trenden med sociala medier. Men så är det inte för närvarande, enligt en undersökning av 500 små amerikanska företag som är gjord av Citibank. Företagen i undersökningen har högst 100 anställda. 75 procent av företagsledarna i undersökningen använder inte sociala medier i sina företag. De fokuserar i stället på försäljning och likviditet.
Vilka förväntningar ska små företag ha på sociala medier?
– Det är orealistiskt att tro att hela företaget ska förändras bara för att man anslutit sig till ett socialt nätverk, säger Ben Parr, en av redaktörerna på bloggen Mashable som handlar om sociala medier.
Det handlar om att nå personer som är intresserade av ens företag och varumärken och att sedan använda sociala medier kontinuerligt. Sedan kommer vinsterna med sociala medier. Men räkna med att det tar tid att etablera en profil.
Stanya Doty, som har vin- och presentaffären Simple Indulgences, använder Facebook och tjänsten Constant Contact för mejlkampanjer. Det har gjort att hon kunnat minska sina annonskostnader med 75 procent.
En risk med sociala medier är att ett enda negativt inlägg kan ställa till stor skada. Men det går också att vända på situationen genom att agera snabbt. Kabel-tv-företaget Comcast i USA är ett exempel på hur man bör agera. När företaget får reda på ett klagomål på Twitter svarar dess företrädare vanligtvis kunderna på en gång och frågar hur de kan hjälpa till.
Klädföretaget Cordarounds är ett exempel på hur sociala medier kan användas för marknadsundersökningar. Grundaren Chris Lindland undersöker vad folk samtalar om med hjälp av Twitter, Google Alerts och bloggar. Han upptäckte att många som är aktiva på Twitter och bloggar är cyklister. Det gav idén till Bike to Work-byxorna, med inbyggda reflexer.
Här är några exempel på vad sociala medier kan användas till av företag:
- Minska annonskostnaderna.
- Kundservice.
- Marknadsundersökningar.
- Sökmotoroptimering, tack vare att fler länkar till dig.
- Kontaktinformation.