Den stora mängden klagomål pekar på de problem Google står inför nu när företaget nu försöker införa en ny modell för försäljning av mobiltelefoner.

Hittills har många människor köpt subventionerade telefoner från en mobiloperatör, och då vänder de sig till operatören då de har problem.

Men Googles säljer telefonen direkt till slutanvändarna. Det innebär att användarna vänder sig till Google, och sökjätten har inte den typ av kundsupport som mobilanvändare är vana vid.

Google verkar endast ta emot kundfrågor per mejl som de lovar att besvara inom en till två dagar. Det är alldeles för lång väntetid, enligt de människor som nu beklagar sig på nätet.

Många människor vänder sig även till mobiloperatören och telefontillverkaren, utan att få mycket hjälp där. Många säger sig bli bollade mellan de olika aktörerna utan att få hjälp någonstans.

Ett stort antal människor i en supporttråd om dålig 3g-prestanda har fått veta från telefontillverkaren HTCs kundsupport att Nexus One inte stöder 3g, trots att telefonen gör det. En användare fick ett mejlssvar från Google som föreslog att användaren skulle testa att starta om telefonen för att se om det löste problemet.

Många klagar även på att de har lagt en beställning på en Nexus One och ännu inte fått någon orderbekräftelse efter tre dagar.

Google och HTC har inte varit tillgängliga för kommentarer på användarnas klagomål.

IDG News