Den typiske mobilsurfaren är en man mellan 26 och 40 år. Det visar undersökningsföretaget Web Service Awards studie om användandet av mobilsajter.

– Trenden känns igen från internets barndom, då var också männen tidigare ute, säger Pierre Du Rietz, vd för Web Service Award.

I dag är kvinnorna dock ifatt männen på nätet. Enligt Web Service Award är könsfördelningen helt jämn när det gäller internetanvändningen i stort.

– Utvecklingen gick jättefort på det vanliga nätet, och det tror vi att det kommer att göra när det gäller mobilsurfande också, säger Pierre Du Rietz.

Men han anser att det krävs ansträngningar från framför allt telefonoperatörerna för att öka antalet mobilsurfande kvinnor.

– De måste se över sina tjänster och sin marknadsföring. De missar ju nästan halva den svenska befolkningen helt.

Pierre Du Rietz tror inte att kvinnor mobilsurfar i mindre utsträckning än män på grund av att de skulle ha sämre mobiltelefoner.

– Det verkar inte som att kvinnor väljer mobiler med mindre skärm eller mindre avancerade telefoner, säger han.

Studien visar även att en förhållandevis låg andel unga mobilsurfar. Endast 13 procent av mobilsurfarna är mellan 15 och 25 år. Den siffran förvånar dock inte Pierre Du Rietz.

– Det är en kostnadsfråga. Är man en yngre person som surfar med Halebop så blir det dyrt att gå in på DN på mobilen. Det kanske till och med blir billigare att köpa tidningen, säger han.

Fakta

Undersökningen genomfördes på fem svenska mobilsajter under november 2009, och bygger på svar från totalt 3 448 mobilsurfare.

Sajterna som undersöktes var mobil.unt.se, mobil.dn.se, mobil.mil.se, mobil.svenskfast.se och mobil.idg.se. Av dem är det bara IDG som har en övervikt av manliga surfare på den vanliga sajten.

På den sajt som hade störst andel kvinnliga besökare var 15 procent av mobilsurfarna kvinnor.