Sociala medier har funnits länge. Först bildades grupper på de nätverk som universitet kopplade upp. I mitten av 1990-talet slog bbs:erna igenom. Genom internet har åtskilliga sociala medier växt fram för att tyna bort. För fem sex år sedan samlades svenska ungdomar på Lunarstorm. Så icke längre.
I går släpptes nyheten att MTGs svenska tjänst Playahead läggs ned. När MTG Online köpte den i början av 2007 hade communityn 530 000 unika besökare i veckan. Förra veckan var siffran strax över 65 000.
Sedan några år kör internationella tjänster med amerikanska rötter över de nationella. För tre år sedan stod Second Life som högst på hajpkurvan och Sverige öppnade konsulat under stor medial uppmärksamhet. Myspace, till exempel, är en social medietjänst som gått upp som en sol och ned som en pannkaka.
I dag toppas CS av att användningen av det hajpade Twitter tycks ha kulminerat, se sid 4–5. Det finns tydliga signaler om att publiken redan börjat söka sig vidare.
Det är lätt att dra slutsatsen att eftersom användarna flyttar är det ingen idé för företag att hänga med. Men inget är mer felaktigt. I takt med att sociala medier mognar stabiliseras användarnas beteenden. En handfull stora sajter mejslar ut unika positioner och identiteter. Sociala medier som företeelse är här för att stanna – även om de specifika tjänsterna kommer och går.