Förhandlingarna mellan kinesiska myndigheter och Google pågår för fullt. Eric Schmidt medger att löftet om att sluta censurera den kinesiska sökmotorn kan innebära den måste stängas, men betonar nu att målet ändå är att bli kvar i landet.
– Det är väldigt viktigt att förstå att vi inte drar oss ur Kina, säger han till Fincancial Times.
Samtidigt bekräftar han, om än i dolda ordalag, att affärerna i landet är långt ifrån beroende av en lokal sökmotor. Efter beskedet om att det snart ska vara slut på censuren lyfte många fram två faktorer som gjorde beslutet enklare. Dels så står Kina i dag för en mycket liten del av företagets omsättning, även om tillväxtpotentialen är enorm. Dels så kan företag i exportlandet Kina fortfarande köpa annonser riktade till kunder i till Europa, USA eller andra delar av världen.
– Vi har många andra affärsmöjligheter i Kina och vi vill att de ska lyckas, säger Eric Schmidt till Financial Times.
Beskedet att sluta censurera sökresultaten kom i förra veckan och uppges bero på omfattande dataintrång mot användare och Googles egna system.
På torsdagen redovisade Google starka siffror för det fjärde kvartalet 2009. Omsättningen ökade med 17 procent jämfört med samma period året innan. Även vinsten ökade dramatiskt och var hela fem gånger så hög som i fjol, då den drogs ner av avskrivningar.