Satsningen på strömmad musik i mobilen och andra extratjänster bara för betalande Spotifykunder tycks ha gett åtminstone ett visst resultat. Vid ett framträdande i Cannes på måndagen berättade Daniel Ek att en kvarts miljon personer har börjat betala de 99 kronor i månaden som tjänsten kostar, rapporterar flera medier.

Det skulle innebära intäkter på omkring 25 miljoner kronor i månaden, eller 300 miljoner kronor om året, bara från licenser. Till det ska intäkterna från reklam som spelas för ej betalande läggas.

Tjänsten, som till stor del utvecklats i Stockholm, finns i dag tillgänglig för användare i Sverige, Norge, Finland, Storbritannien och Spanien.

Signaler från skivindustrin tyder på att Spotify lär få utstå hårda påtryckningar för att få ännu fler att välja den betalda versionen. Under musikmässan Midem i Cannes varnade Stephen Bryan, chef för digitala strategier på Warner Music, för gratistjänster.

– Vi som skivbolag vill göra mer för att se till att betaltjänsterna är så attraktiva som de kan vara jämfört med gratisalternativen, säger han till Billboard.

Av Daniel Eks kommentarer att döma är just detta den stora svårigheten inför lanseringen av tjänsten i USA. Spotify förhandlar just nu med skivbolag för att få ut tjänsten på den amerikanska marknaden.

– I USA ska vi se till att branschen förstår vad det är vi försöker göra. Vi försöker visa att gratis driver på det betalda, säger han enligt tidningen Wired.