Köpesumman uppgår till 225 miljoner dollar, motsvarande 1,8 miljarder kronor.

Efter affären ska Monster tillhandahålla innehåll inom karriärutveckling och jobbsökning till Yahoo i USA och Kanada.

Yahoo betalar Monster utifrån antalet klick och jobbsökningar. Monster får inte automatiskt rätt till liknande avtal med Yahoo i andra länder, men kan förhandla till sig detta separat för varje land.

Utförsäljningen är ett led i Yahoos vd Carol Bartz strategi att nischa företaget. Tidigare har Yahoo förlorat andelar på sökningar till Google och Microsoft.

I fjol tecknade Bartz ett avtal som innebär att Yahoos söktjänster läggs ut på Microsoft. Avtalet innebär att Yahoo använder Microsofts söktjänst Bing som underliggande sökmotor och att Yahoo säljer annonser för båda företagen.

Kombinationen av Monster och Hotjobs gör att konkurrensen på marknaden minskar.

Monster uppger samtidigt att affären gör det enklare att matcha jobbsökare med potentiella arbetsgivare, då dessa tidigare separata resurser nu kan kombineras i en tjänst.

Affären måste godkännas av konkurrensmyndigheter och aktieägare och äger därefter rum under tredje kvartalet.