Redan i receptionen är det tydligt vart jag har kommit. Den ser ut som en bardisk med glas som hänger i flera rader ovanför, alla med Spendrups logga.

Just glas är ett av de senaste tillskotten i Spendrups produktportfölj. I en nystartad webbshop går det numera att handla olika sorters glas med firmamärket på.

– Det var många som ringde och ville ha våra glas eller tröjor med loggor, berättar Jens Spendrup, vd på Spendrups.

– På det här sättet kan vi enkelt samordna det. Det är också ett annat sätt att göra pr än ren reklam.

Med kringprodukter byggs varumärket ytterligare och en extern part sköter själva shoppen.

Att bygga kundrelationer är oerhört viktigt för Spendrups, poängterar Jens Spendrup.

– Vi är väldigt nära konsumenterna, vi har produkter som är väldigt lätta att förstå sig på och som många har en åsikt om.

De sociala medierna gör marknadsföringen mer direkt – och Spendrups finns på plats. Exempelvis marknadsför sig Spendrups Vin med frågesport på Facebook, där Norrlands guld också har en grupp. Dessutom har företaget skapat ett par appar för Iphone.

– Den populäraste är spelet Guldfinger där fyra personer kan sätta sitt finger på var sin ring. En signal blinkar och när den lyser rött ska man dra bort fingret så snabbt som möjligt. Sisten bort bjuder laget runt, berättar Fredrik Spendrup, cio på Spendrups.

I oktober låg spelet på fjärde plats på topplistan över de mest nedladdade apparna inom sociala nätverk. Men då handlar det om slutkunderna. De som Spendrup säljer direkt till är Systembolaget, butiker och restauranger. Även där spelar it en allt större roll.


Bättre köpare. ”Vi är mycket bättre och mer pålästa köpare i dag än vi var i början på grund av generationsförändringen. Förr råkade vi nog ut för en del hästhandlarsystem – men det skulle aldrig hända i dag”, säger Spendrups vd Jens Spendrup, till vänster. Hans son Fredrik Spendrup, till höger, är cio.

På många stora företag går tre procent av årsomsättningen till it – det innebär att beloppet för Spendrups del kan uppskattas till runt 80 miljoner kronor. Mycket av fokuset ligger på integration.

– Kraven på att våra system ska kunna integreras med alla våra kunders ökar hela tiden, säger Jens Spendrup.

Den ökade graden av integrering effektiviserar och förbättrar befintliga processer mellan företaget och kunderna.

– Vi får mer information och kan ta bättre beslut, säger Fredrik Spendrup.

Men arbetet blir aldrig klart.

– Nej, det blir inte det. Med tiden ökar kraven på hur mycket som ska kunna fungera mellan de olika systemen.

Varje vecka kör Spendrups ut varor till 8 000 destinationer.

För att ytterligare effektivisera distributionen och varuförsörjningen planerar Spendrups att bygga ett höglager i Grängesberg som ska ersätta alla lager som finns i dag. Det automatiseras helt och alla truckar rationaliseras bort.

– Det är den största investeringen vi gjort på Spendrups – runt 400 miljoner kronor – och det är mycket elektronik i det, säger Jens Spendrup.

Cio:n Fredrik Spendrup konstaterar att det för hans del sätter ännu mer press på att tillgängligheten är på topp och att säkerheten fungerar.

– Tidigare har vi kunnat lösa stopp på några timmar manuellt men det går inte när höglagret är klart.

Transporterna är också rejält vässade.

– Det är långt ifrån den tid då förarna själva plockade i det som brukade gå åt i sina bilar och sedan körde sin runda, säger Jens Spendrup.

– I dag samdistribuerar vi rentav med en konkurrent, Coca-Cola, i vissa delar av landet. Det innebär att vi behöver kunna integrera en del av våra system för att få det att fungera.

Även när det gäller de tekniker som åker runt och servar drickakylar och liknande i restauranger och butiker samarbetar Coca-Cola och Spendrups. Eller för att vara noga sköter Spendrups servicen för båda företagens räkning.

Där krävs gemensamma backofficefunktioner så att teknikerna får rätt information i handdatorerna de har med sig.

– När jag började som ekonomichef en gång i tiden fanns det inte en enda elektronisk apparat på hela ekonomiavdelningen, säger Jens Spendrup.

– I dag finns it överallt och det är självklart att it-chefen sitter i ledningsgruppen, så har vi haft det i tio år.

Fakta

Omsättning: 2,7 miljarder kronor 2008.
Rörelseresultat: 94 miljoner kronor 2008.
Börsvärde: Inte börsnoterat, utträde 2001.
Vd: Jens Spendrup. Antal anställda: 1 100.
Verksamhet: Dryckesföretag grundat 1897. Har dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.
Spendrups har fyra bryggerier, i Grängesberg, Hällefors, Vårby och Visby.
Bland Spendrups varumärken ingår Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Pago, El Coto, Gallo, Champis, Trocadero, Hallonsoda och Bergstrands kaffe.