– Vi kan inte anpassa vår affärsmodell utefter lokala situationer i Sverige. Det gäller både Västerås och Södertälje. Vi har en affärsmodell som bygger på att vi har investerat stort i HSB-föreningar och vi vet att vi har nöjda kunder. Så vi är övertygade om att den affärsmodell vi har även fungerar framöver, säger Peder Ramel, vd på Bredbandsbolaget.

Högre penetration
Enligt honom vinner Bredbandsbolaget alla undersökningar vad gäller kundnöjdhet. Dessutom poängterar han att Bredbandsbolaget har betydligt högre penetration i sina nät än vad stadsnäten i Sverige har.
– Vi ligger på cirka 40 procents penetration och vi vet att många stadsnät har haft enorma problem med kvaliteten i sina leveranser. Bara för ett är en massa internetleverantörer i ett och samma nät innebär det inte att servicen blir bättre. Än så länge har det snarare visat sig vara tvärtom. Så mitt budskap är låt oss se vad som händer, säger Peder Ramel.

Får leva med
Bredbandsbolaget har alltså inga som helst planer på prissänkningar eller att släppa in andra tjänsteleverantörer i sitt nät.
– Att Stadsnätens aktörer kan använda kommunala pengar för att under oändlig tid skriva av sina nät är sådant som vi privata aktörer får leva med, säger Peder Ramel.

Han håller inte med om att Bredbandsbolaget åker ut från HSB-föreningar.
– I en majoritet av våra avtal har vi först en exklusivitetsperiod. Om sedan avtalet sägs upp har vi ändå ett avtal som säger att vi får vara med och slåss med andra leverantörer som släpps in i nätet. Sedan får vi se vem som vinner, säger Peder Ramel.