Det finns de som låtit sig luras eller underskattas av Oscar Bjers äppelkäcka framtoning, för bakom den fasaden finns en fullfjädrad och durkdriven säljarsjäl som började kränga kläder i en herrekipering hemma i Halmstad direkt efter gymnasiet för drygt 20 år sedan.

- Det har blivit mycket försäljning, eftersom det är min primära styrka, förklarar han sin passion till säljyrket, som fört honom till jobbet som nordisk vd för Apple, via chefsjobb på företag som Nokia, ICL, Fujitsu och Icon Medialab.

På Icon korsades hans väg av kusinen Johan Staël von Holstein, med samma geografiska ursprung. Av en händelse har kusinerna "från landet" blivit grannar igen, fast nu i ett villaområde på Östkusten.

Kort ressteg
För en tvättäkta säljare som Oscar Bjers är steget mellan kläder och resor inte långt. Snart kom han att växla mellan årstidsbunda jobb som aktivitetsansvarig på Fritidsresors semesteranläggning Bellevy på Mallorca sommartid och för Lion Alpins i Alperna vintertid.

Av en ren slump hamnade han sedan i Stockholm som trainee på Nokia Data Business, som blev ICL och sedan Fujitsu.

Hans första jobb i IT-svängen var som kontoansvarig för SAS i Sverige på ICL, följt av ett jobb som produktmarknadschef för system och nätverk på samma företag.

Efter att ha lanserat ICLs produktgrupp Teamware i Sverige gjorde han det också för ICL i Spanien, där han kom att stanna ett år.

Då, i början av 1990-talet, sålde ICL direkt och när företaget ville testa en försäljningsmodell via återförsäljare var Oscar Bjers inte sen att hoppa på det också, med uppgift att bygga den indirekta försäljningskanalen.

Lade beslag på Oscar
I samband med det hade Gösta Axelsson, som senare kom att bli vd på Konfackedjan, kommit in som chef för ICL, och han lade snabbt beslag på Oscar Bjers som blev vice vd och försäljningsdirektör.

Omkring 1996 fick han ett lockande erbjudande från "den nya ekonomin" som vd i Sverige för Icon Medialab, den hippaste internetkonsulten.

Efter ett år på posten och ytterligare tre som global försäljningsdirektör, under vilken tid att såg storheter som Franco Fedeli, Ulf Dahlsten och Rens Buschwald komma och gå, fick han ett erbjudande om att "göra en Isac Newton", det vill säga att ta upp det "fallna äpplet".

Med det menas att han skulle vända den nedåtgående trenden för Apple och sätta företaget på banan igen med de marknadsandelar som ledningen tyckte att man förtjänade.

Familjekär person
För en sådan familjekär person som Oscar Bjers, som varit stationerad i Bryssel i tre år och veckopendlat till Stockholm, var valet lätt.

Han tog erbjudandet från Apple som en utmaning för hans säljarsjäl eftersom alternativet kanske varit ett administrativt jobb.

Lärdom efter åren på Icon Medialab summerar han så här:

- Ta signalerna från verksamheten för vad de är och tro inte att allt ordnar sig av sig självt över natten.

Men trots Icon Medialabs öde vill han inte ha tiden där ogjord. Erfarenheterna därifrån drar han nytta av i sitt fortsatta säljarbete.