Efter ett auktionsförfarande i Project Entropia står det klart att den 22-årige spelaren Deathifier tog hem spelet. För 26 500 dollar blir han ägare till en ö där han får rätten att beskatta jakt och gruvdrift på ön. Dessutom får ägaren möjlighet att exploatera marken genom att sälja tomtmark och affärstomter. Delar av området rapporteras redan vara sålt.

Project Entropia är ett spel av typen MMORPG, Massively Multiplayer Online role Playing Game, vilket innebär nätbaserade spel som tar plats i virtuella världar. Ekonomierna i MMORPG kan, som i svenskutvecklade Project Entropia, vara kopplade till den verkliga världen. Valutan i Project Entropia är till exempel PED som kan växlas in och ut mellan världarna. Mindark som startade Project Entropia 2003 rapporterar att spelet i dag har 180 000 spelare.

På det svenska företaget E-man är man inte förvånade över köpet av ön i Project Entropia.

- Ingen förstår hur stor den här världen håller på att bli, och hur mycket pengar det är i omlopp, säger Hans Sollerman, vd på E-man

E-man utvecklar bankssystem och har folk på plats i Hong Kong där de bistår amerikanska IGE, verksamma inom MMORPG, med utveckling av administrativa stödsystem för virtuella världar.

Hans Sollerman menar att intresset för MMORPG håller på att explodera. Jättar som Mc Kinsey och andra tittar som bäst på företeelsen, menar han.

- Det är en stor business som växer fram, som få vet om, säger han, och menar att MMORPG kan få större konsekvenser för ekonomin än bara det som äger rum i de virtuella världarna.

- Vi ser outsourcing och Asien som ett hot, men här har vi ett världsledande företag som IGE som flyttat till Hong Kong och har sin produktion här. När de administrativa systemen ska byggas upp hittar man inte kompetens här och då kommer vi svenskar med industriell kompetens hit för att utveckla IT-lösningar, säger Hans Sollerman, och fortsätter:

- Vi har världens tillfälle i Asien. 1,2 miljarder människor är på väg från fattigdom upp till medelklass, och det är här tillväxten kommer att ske de närmaste åren. Vi kan vara med och utveckla såna här system, vi har ett kunnande från 150 år av industrialisering, menar Hans Sollerman.