Som tidigare förutspått så lanserade Google igår företagets nya försök att ta sig in på den växande marknaden för sociala tjänster. Enligt analytiker så bör Facebook och Twitter titta sig över axeln när världens största internetföretag nu ger sig in i leken.

Google Buzz gör det möjligt för användare av Gmail att skriva in ett statusmeddelande som sedan visas för alla bekanta i användarens kontaktlista i Gmail. Till skillnad från exempelvis Twitter så går det att lägga in både bilder och videoklipp i statusmeddelanden, något som dock går att göra i Facebook.

Google Buzz har stöd för att integrera media från Picasa, Youtube, Flickr och Twitter. Stöd för en koppling till Facebook saknas dock.

- Google strävar uppenbarligen efter att kunna tjäna pengar på alla de hundratals miljoner användare av sociala tjänster såsom Facebook och Myspace. Det här är en ny marknad för Google och företaget kan använda sin styrka inom områden såsom sökningar, portabilitet och lokalisering för att skapa en social hubb, säger Dan Olds på Gabriel Consulting Group.

Google Buzz finns redan i en mobil version som fungerar för alla användare av Gmail. Ser du inte en flik med namnet Buzz under inbox-fliken i Gmail så kommer det att kopplas på successivt under de närmaste dagarna.

IDG News