Under tisdagskvällen öppnades mässdörrarna för Macworld Expo i San Francisco. Den största skillnad från tidigare år är att Apple, vars produkter det mesta brukar handla om, inte finns med bland utställarna. Nu är det företagets återförsäljare som får dra det tyngsta lasset på plats.

Men Apple passar ändå på att lansera nya produkter i samband med mässan. Först ut är en ny version av fotoprogrammet Aperture. Version 2 ska enligt Apple ha 200 nyheter varav flera är hämtade från Iphoto. Det gäller exempelvis Places, en funktion som förser bilderna med information om var på klotet bilderna tagits.

Aperture 3 är ett 64-bitarsprogram och kostar 2 000 kronor. Samtidigt med lanseringen passar Apple på att uppgradera företagets övriga produkter för bildbehandling som därmed blir kompatibla med Aperture 3.

Allra hetast på mässan blir dock troligen aktiviteter kring den tangentbordslösa dator som Apple visade upp den 27 januari. Nu hoppas besökarna på att få lära känna Ipad lite närmare.

Därför har arrangörerna utlovat ett specialseminarium kring Ipad. Det hålls på lördag och flera av Apples partner förväntas visa surfplattan den i sina montrar.

Dessutom arrangeras en session kallad Mobile Application Showcase för de som utvecklar för både Ipad, Iphone och Ipod Touch.

Även Microsoft finns på plats under mässdagarna och förväntas visa upp Macversionen av Office 2010. Den viktigaste nyheten är att Microsoft bytt ut e-postklienten Entourage mot Outlook som därmed blir mer kompatibel med Exchange.


Macworld Expo pågår till och med den 13 februari och är öppet för allmänheten från torsdag till lördag.

Uppdaterat. Aperture 3 har fått 200 nyheter.