Bredbandsbolaget, Comhem och Telia. Det är Sveriges hetaste bredbandsleverantörer. Efter nyår trappas kriget upp. Då erbjuder de tre bolagen tv, telefoni och internet i samma bredbandsanslutning. Fenoment kallas triple-play.
- Det är den enda vägen att gå, säger Peder Ramel, vd på Bredbandsbolaget.

Allt via bredband
On-line-spel, ip-telefoni, så kallade set-top-boxar, spelkonsoler, video-on-demand, tv och mycket annat ska kopplas till bredbandsanslutningen. Det är i alla fall operatörernas förhoppning.

Drömmen är att låsa in kunden genom att sälja alla tjänster i ett paket.
- En grundförutsättning är att det är enkelt för kunden och att det blir billigare, säger Gunnar Asp, vd på Com Hem. För oss innebär det att vi får en lägre kostnad per kund eftersom vi kan utnyttja samma administrativa system och lägga ihop tjänsteutbudet. Samtidigt går Intäkterna per kund upp.

En sak är säker. Framtiden kräver snabb uppkoppling.

Räcker inte
I dag köper cirka en halv miljon hushåll 0,5 Mbit/s. Det räcker inte långt när hemmen digitaliseras.
- Vi tror att utvecklingen går mot minst 10 Mbit/s. De nya tjänsterna som kommer kräver det här. Vi växte med 24 000 abonnenter under tredje kvartalet i år och den kraftiga tillväxten visar att intresset för högre kapacitet än 0,5 är väldigt hög, säger Peder Ramel.

På Com Hem och Telia håller man med.
- Jag tror att han har rätt. Det är tydligt att vi går mot högre hastighet, men det finns en marknad även för lägre hastigheter, säger Indra Åsander, konsumentchef på Telia.

Telia når över fem miljoner hushåll via kopparnätet. 3 miljoner av dem kan få en uppkoppling på 8 Mbit/s.

Nya tjänster
Medan bredbandsuppkoppling är en beprövad tjänst är både ip-telefoni och bredbands-tv helt nytt.

Bredbandsbolaget har nått längst inom ip-telefoni och räknar med en kraftig uppgång nästa år.
- Vi har runt 65 000 abonnenter och ökar med 2 000-3 000 kunder i månaden. Jag tror på en snabbare ökningstakt nästa år. Nu vågar man lämna Telia, säger Peder Ramel.

Varken Telia eller Com Hem vill berätta hur många av deras kunder som har ip-telefoni.
- Vi har bara 1,5 procent av marknaden för fast telefoni men för oss innebär det mycket pengar och på sikt räknar vi med att vi ska ta en betydande andel av den svenska marknaden, säger Peder Ramel.

Ligger först med tv
När det gäller tv har Com Hem ett gigantiskt försprång med 1,4 miljoner tv-kunder jämfört med noll för Telia och Bredbandsbolaget.

- Vi behöver inte distribuera tv via bredband. Konkurrenterna har bara en kanal in och den är väldigt begränsad. Vad händer om du har en familj där två personer vill titta på olika kanaler, en tredje vill surfa och en fjärde vill prata i telefon?, frågar sig Gunnar Asp.

- Den stora skillnaden är att Com Hem har ett kaskadnät och alltid delad access. Com Hem får därmed problem att leverera 8 Mbit/s till alla hushåll, det är en flaskhals i deras nät och det är därför företaget har satsat på låghastighetstjänsterna, svarar Peder Ramel. Den dag Com Hem satsar på Video-on-demand är företaget tvunget att göra det över bredband.

Fakta

Bredbandsbolaget
- Vi har lanserat tv och boxarna är på väg ut till kunderna. Nästa kvartal lanserar vi video-on-demand. De kommer även en mängd små on-demand tjänster som spel, sport, nedladdning av musik. Allt man pratade om för fem år sedan kommer nu, säger Peder Ramel.

Com Hem
- Vi jobbar med unified messaging, tittar på att lansera HDTV under nästa år och genomför tester på video-on-demand, säger Gunnar Asp.

Telia
- Vill inte kommentera det just nu, men mediet i sig skapar interaktivitet. Till exempel kan man surfa via teven och genomföra omröstningar i olika program istället för att skicka ett sms, säger Indra Åsander.