Google säljer sin HTC-tillverkade Androidmobil Nexus One direkt till kunsumenter från sin e-handelsplats på nätet. Men Google vill ha fler mobiler i butiken. Det lär däremot inte dyka upp någon tillverkad av Sony Ericsson.

– Vi har blivit erbjudna det, men vi är inte en licenstillverkare. Vi säljer via vårt eget varumärke, slår Sony Ericssons ordförande Bert Nordberg fast.

Hos Motorola låter det annorlunda. Christy Wyatt, mjukvaruchef för terminaler på Motorola, säger att företaget senare i år kommer att finnas i Googles butik.

Klart är att alla undrar hur konsumenterna ska tänka. Om jag vill ha en Androidtelefon borde det väl vara bäst att gå till experten, Google, och köpa Nexus One.

– Slutanvändare köper inte operativsystem utan personligt anpassade prylar. Google är en fantastisk innovatör och vi drar nytta av det, säger Christy Wyatt.

På ungefär samma sätt låter det hos Sony Ericsson. Mobiltillverkarna trycker hårt på sina egna gränssnitt, som byggs ovanpå operativsystemet. Dessutom pratar de mycket om formfaktorn på själva telefonen, skalet.

Men faktum är att de flesta försöker integrera sociala nätverk, bilder, hd-video och så vidare.

– Vår grej är pushteknik. Användaren ska inte aktivt behöva uppdatera sina sociala nätverk, vi har teknik som gör det automatiskt och samtidigt strömsnålt, säger Christy Wyatt.

Sony Ericsson pratar lika mycket om sådant som Timescape och Co-creation. Det senare är resultatet av ett långtgående samarbete med Google för att göra det enklare att skapa innehåll till mobiler. Timescape ingår i de nya mobilerna X10 mini och X10 mini pro och är ett sätt att samtidigt hålla koll på kommunikation via Facebook, Twitter, sms, telefonsamtal, med mera.